Strauss Zelnick houdt van praten. Zojuist wisten we jullie mee te delen dat Strauss verklapte dat Take-Two verwacht dat Grand Theft Auto V binnen het eerste jaar 18 miljoen keer wordt verkocht. Een vrij straf doel dat zij voor zichzelf stellen, maar daarnaast is het wel een realistisch doel. Grand Theft Auto V staat vooral bekend om de grote sandbox-omgevingen en het ruime aanbod aan activiteiten die je kan doen tijdens de game. Grand Theft Auto V kan haast niet vernieuwen, zou je denken. Niets is minder waar, want dezelfde Strauss meent namelijk dat Grand Theft Auto V zowel meer van hetzelfde zal zijn alsook erg vernieuwend uit de hoek zal komen.
Vernieuwend? Hoe dan!? Via de drie hoofdpersonages natuurlijk! Michael, Trevor en Franklin zijn alledrie speelbaar en als speler kan je wisselen tussen de protagonisten wanneer je wilt. Hierin zit eveneens de grootste uitdaging voor Rockstar Games, namelijk het vloeiend in elkaar laten overlopen van de gameplay en het verhaal.
Gevolg van het bovenstaande is dat de gameplay flink verschilt van hetgeen we gewend zijn van open-wereld games. Op basis hiervan stelt Strauss Zelnick, de CEO van Take-Two, dat Grand Theft Auto V het open-wereld genre een nieuwe betekenis zal schenken. Bovendien vermoedt hij dat andere ontwikkelaars het principe van meerdere hoofdrolspelers over zullen nemen. Op 17 september kan je het zelf ondervinden, want dan ligt de nieuwste Grand Theft Auto in de winkels.
'Wij denken dat Grand Theft Auto V een nieuwe invulling aan het open-wereld genre zal geven. Bovendien denken we dat het hebben van meerdere hoofdrolspelers in een versnelling zal geraken en dat wij de eerste zijn die dit idee in een open-wereld game hebben gestopt. Het wordt erg zwaar voor onze concurrenten om dit na te doen. Bovendien moeten zij het doen terwijl wij meekijken. Dit wordt de eerste game waar je gemakkelijk kunt wisselen tussen de drie hoofdrolspelers. Als je erover nadenkt, is het lastigste van een game dat de hoofdrolspeler alle emotionele rollen op zich moet nemen; de goedzak, de slechterik, het slachtoffer, de politieman, de held. Voor het eerst kan je de controle nemen over drie hoofdrolspelers en nog steeds het verhaal laten ontwikkelen.'