Het begon met een interview in Bloomberg, waarin oprichter en game director Swen Vincke openlijk sprak over Larians gebruik van AI-tools. Volgens het artikel "pusht" de studio hard op generatieve AI, ook al heeft dit nog niet geleid tot grote efficiëntiewinsten. Concreet gebruikt Larian de technologie om ideeën te verkennen, PowerPoint-presentaties uit te werken, concept art te ontwikkelen en placeholder-tekst te schrijven.
Vincke benadrukte dat er geen AI-gegenereerde content in de uiteindelijke versie van Divinity zal verschijnen. "Alles wordt gedaan door mensen, we schrijven alles zelf," verklaarde hij. Maar die geruststelling bleek niet voldoende om de woede van de gaming community te temperen.
Op Bluesky lieten verschillende stemmen uit de game-industrie van zich horen, waaronder voormalige Larian-medewerkers. Environment artist Selena Tobin, die eerder bij de studio werkte, schreef openhartig: "Ik hield van werken bij Larian tot AI. Heroverweeg jullie koers, zoals gisteren nog. Toon je medewerkers respect. Ze zijn wereldklasse en hebben geen AI-assistentie nodig om geweldige ideeën te bedenken."
In reactie op de golf van kritiek stuurde Vincke een uitgebreide verklaring naar IGN. Daarin benadrukt hij dat Larian actief concept artists, schrijvers en vertalers blijft aannemen. De studio heeft momenteel 23 concept artists in dienst en vacatures voor meer. "Alles wat we doen is incrementeel en gericht op mensen meer tijd te geven om te creëren," aldus Vincke.
Verder verduidelijkt hij nog: "We brengen geen game uit met AI-componenten en we zijn niet van plan teams te verkleinen om ze te vervangen door AI." Hij erkent dat het onderwerp veel emotie oproept, maar stelt dat interne discussies altijd plaatsvinden door de lens van "ieders werkdag beter maken, niet slechter."
In het verleden had Larian Studios hun gebruik van AI ook reeds verduidelijk in een interview op GameSpot. Het is duidelijk in de reactie van Swen Vincke dat hij AI ziet als een tool die developers helpt en niet vervangt en mijn persoonlijke mening is dan ook om de studio die ons nog nooit telleurgesteld heeft te vertrouwen op hun woord tot hun nieuwste titel het daglicht ziet.
Ondertussen heeft Swen ook gereageert via zijn X handle.
Holy fuck guys we’re not "pushing hard" for or replacing concept artists with AI.
— Swen Vincke @where? (@LarAtLarian) December 16, 2025
We have a team of 72 artists of which 23 are concept artists and we are hiring more. The art they create is original and I’m very proud of what they do.
I was asked explicitly about concept art…
bronnen:
https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2025-12-16/-baldur-s-gate-3-maker-promises-divinity-will-be-next-level
https://www.ign.com/articles/larian-ceo-responds-to-divinity-gen-ai-backlash-we-are-neither-releasing-a-game-with-any-ai-components-nor-are-we-looking-at-trimming-down-teams-to-replace-them-with-ai
https://www.gamespot.com/articles/baldurs-gate-3-dev-embraces-machine-learning-for-tasks-that-nobody-wants-to-do/1100-6531123/






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie