Een onderzoek gedaan door GDC, met in totaal drieduizend ontwikkelaars alle lagen van de game-industrie, geeft echter pas echt goed weer hoe slecht het gesteld is met developers. 11% van de ondervraagden verloor jaar zijn baan, waarbij ongeveer een derde te kennen gaf dat het was omdat hun werkgever kopje onder was gegaan.
Bij developers die wel mochten blijven, was het vaak niet direct beter. 41% van hun gaf aan dat de ontslagen hun op andere manieren beïnvloeden, zoals een hogere werkdruk of stress over baanzekerheid.
Desgevraagd hadden de developers de nodige verklaringen voor de vele ontslagen. Teruglopende inkomsten zijn natuurlijk een inkoppertje, al werd falend leiderschap ook veelvoudig genoemd. Dit is niet moeilijk te zien, met hoeveel games worden geannuleerd in recente jaren omdat ze proberen mee te liften op trends als het live service-model.
Zal 2025 beter worden? Moeilijk te zeggen, maar het zou wel eens stukken duurder kunnen worden als Grand Theft Auto VI inderdaad $100 zou gaan kosten. Of dat nou de juiste manier is om de teruglopende omzet op te vangen is echter discutabel.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie