SPOILERS!
Eerder deze week wisten we jullie te informeren rond het alternatieve einde van The Last of Us, het einde dat Naughty Dog oorspronkelijk voor ogen had. Deze informatie bestond uit een teaserplaatje waarop we een vastgebonden Joel zagen welke werd gemarteld door Tess. Een flink verschil met het einde dat de game nu kent.
Let op: onderstaande tekst bevat spoilers rond The Last of Us!
Neil Druckmann van Naughty Dog verteld:
"In het eerste verhaal was Tess meer een slechterik. Tess was verraden door Joel en besloot hem het gehele land achterna te zitten. Die verhaallijn werd echter nooit uitgewerkt, omdat deze niet werkte. De verhaallijn veranderde en Tess nam een rol in waarbij zij vooral iemand werd die Joel hielp en motiveerde."
Op de afbeelding onderaan zien we Tess Joel martelen. Ellie zou in dit geval hebben ingegrepen en daarbij Tess vermoorden, wat zou betekenen dat Ellie zojuist haar eerste niet-geïnfecteerde mens had gedood. Dit had in eerste instantie het einde van The Last of Us geweest.
"Ellie zou niet-geïnfecteerden eigenlijk niet vermoorden tot het einde. We realiseerden echter dat we Ellie meer moesten betrekken in de combat omdat ze anders buiten de actie bleef en de speler daardoor minder om haar zou geven. Dit veranderde vrij snel. We besloten dat het niet ging om haar eerste moord, het ging er meer om dat we de spelers goed zouden meekrijgen welke invloeden de gruwelijke taferelen van het geweld op haar zouden hebben."
Neil Druckmann vertelt vervolgens over het uiteindelijke einde van de game, welke in eerste instantie niet werd gewaardeerd.
"Het uiteindelijke einde was een hoopvol einde. Joel en Ellie redde het tot San Francisco waar een grote groep mensen leeft die proberen de schade te herstellen. Joel heeft alle doktoren vermoordt en loog tegen Ellie. Ellie trapt in Joels leugen en de speler heeft het gevoel dat alles toch nog goedkomt voor de twee protagonisten.
Ik deed het schrijfwerk en het einde voelde niet eerlijk. Na alles wat ze hadden meegemaakt en hebben doorstaan, lieten we ze iets te makkelijk gaan, vooral Joel.
Dit einde kreeg veel negatieve response. Medewerkers van Naughty Dog waren ontevreden en vonden het einde onduidelijk, onbevredigend en een anticlimax. Veel ontwikkelaars vonden het einde niks, maar uiteindelijk, na een aantal dagen en denkuurtjes, draaiden de mensen bij en konden ze het waarderen. Dit gebeurde ook met andere mensen volgens mij."