De moeilijkheidsgraad en de ontoegankelijke gameplay van een spel leiden tot meer agressie dan de eventuele gewelddadige content. Dat blijkt uit een studie van de University of Rochester die werd gepubliceerd in het Journal of Personality and Social Psychology.
Volgens de onderzoekers worden gamers agressief als ze geen vooruitgang kunnen maken. Als een spel te moeilijk is of de gameplay mechanics te ingewikkeld zijn dan word je gehinderd in je doel en behoefte om het spel te winnen. Het is eigen aan de mens om in zo’n situaties gefrustreerd te raken. Games vergroten dat verder uit.
Om aan te tonen dat de gewelddadige content secondair is, werd de hypothese getest met Half-Life 2 en Tetris. De mod die de inhoud HL2 “braver” maakte, leidde tot minder agressie bij de proefpersonen dan het spelen van de originele Half-Life 2. Opvallend waren echter de resultaten met Tetris. Een versie van dit blokkenspel waarbij de controls geen steek hielden of waar telkens expres de meest zinloze blok tevoorschijn kwam, maakten spelers namelijk opmerkelijk agressiever dan de spelers van de originele Half-Life 2.
Nu hebben we er dus ook weer een wetenschappelijk argument bij als gamers. Hoezee voor de wetenschap!
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie