Het is allemaal leuk en aardig wat Sony en Microsoft van hun consoles vinden, maar uiteindelijk zijn er maar twee groepen mensen die de console maken of kraken: consumenten en ontwikkelaars. Laatstgenoemde zijn uiterst belangrijk om een goede line-up te verzorgen. Ze werken daarvoor het liefst met een toegankelijk systeem. Bronnen van Edge hebben vandaag te kennen gegeven de PlayStation 4 te prefereren boven de Xbox One.
Hiervoor worden verschillende argumenten aangedragen. De anonieme bronnen hebben het vooral over het lezen van het geheugen en ALU (Arithmetic Logic Unit). Dit zit bij de PlayStation 4 veel beter in elkaar. Volgens de bronnen zou Sony's console bijna 50% sneller zijn dan de console van Microsoft. De ALU van de PS4 zou daarnaast in ieder geval 50% sneller zijn dan Microsofts. Als vergelijking claimde een ontwikkelaar dat een platformachtige game op de PS4 30 frames per seconde zal draaien met een beeldresolutie van 1920x1080. De Xbox One zou eenzelfde game in 1600x900 afdraaien met een framerating van rond de 20 frames per seconde.
Het moddergooien naar Microsoft is hiermee nog niet gedaan. Het zou namelijk verschrikkelijk lastig zijn om de ESRAM van de Xbox One te gebruiken. Ondanks het feit dat Microsoft onlangs nog de kloksnelheid van de console verbeterde, is de verbetering niet groot.
De uiteindelijke versie van de PlayStation 4 en Xbox One zou overigens nog niet bestaan. Beide bedrijven werken nog aan nieuwe drivers om de grafische prestaties te optimaliseren. Sony zou hier sneller in zijn dan Microsoft.
Microsoft lijkt in de hoek te zitten waar de klappen vallen. Is de strijd al gestreden?
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie