Met de PlayStation 4 zet Sony naast de grote gametitels ook sterk in op een breed aanbod aan Indie-titels via het Pub Fund. Met dit initiatief heeft Sony een financieringsorgaan en een aangenaam klimaat geschept voor Indie-ontwikkelaars. Adam Boyes, Vice President Publisher & Developer Relations bij PlayStation, gaf daarover een interview aan GamesRadar.
Sony zet met de PlayStation 4 voluit in op het Pub Fund. Dit initiatief werd vier jaar geleden opgestart en bezorgt Indie-ontwikkelaars de middelen om hun spel te kunnen maken. Denk hierbij zowel aan hardware- en financiële ondersteuning. De Pub Fund houdt zich niet bezig met de inhoud van een game. Sony vindt het namelijk belangrijk dat Indie-ontwikkelaars hun intellectuele en creatieve vrijheid behouden.
Door Indie-ontwikkelaars actief te ondersteunen en te betrekken kan Sony de PlayStation 4 beter maken voor iedereen. Enerzijds wordt het game-aanbod uitgebreid, anderzijds krijgt Sony meer feedback over zijn Next-Gen console. Adam Boyes, Vice President Publisher & Developer Relations bij PlayStation, staat aan het hoofd van het Pub Fund en vertelde aan GamesRadar:
Grote titels hebben vaak een uitgebreid ontwikkelingsteam, of zelfs meerdere teams, en dat maakt het geregeld ingewikkeld om duidelijk van hen te horen wat er met ons platform scheelt. Indie-ontwikkelaars hebben minder mensen en geven ons steeds feedback in alle eerlijkheid en openheid. Dat is een meerwaarde voor de PS4 in zijn geheel.
Om Indie-ontwikelaars alle kansen te geven op de PlayStation 4 heeft Sony ook zijn beleid versoepeld. Waar het vroeger heel omslachtig was voor ontwikkelaars om feedback te geven, is dat proces voor de PS4 omgedraaid. Boyes:
We gaan nu zelf om feedback vragen. Met deze directe feedback maken we dan best practices voor contentontwikkeling. Op die manier kan iedereen leren uit de fouten en de successen van een ander. Zo wordt de lat steeds hoger gelegd voor de games die op de PlayStation 4 verschijnen.
Sony heeft ook de beslissing genomen om creativiteit volop te steunen. Met de PS4 wil het als bedrijf risico’s nemen om een leuke Indie het levenslicht te laten zien. Sony doet dat uit het besef dat de sleutel voor een succestitel niet eenduidig is. Een spel als Journey is daar een toonbeeld van.
Volgens Adam Boyes, heeft Sony ook hoge verwachtingen van Indie developers voor de PlayStation 4:
Ze zijn een meerwaarde en beantwoorden noden die de grote titels meestal links laten liggen, of waarvan men het bestaan zelfs niet van af wist. Indie-titels zorgen voor variatie en vernieuwing. Als je dat paart met het ruime aanbod aan grote titels die ook voor de PS4 zullen verschijnen, dan besef je hoe enthousiast we zijn over onze Next-Gen.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie