hotness 21
FBC: Firebreak Cover
News

Remedy wordt beschuldigd van overdrijven spelersaantallen

Niemand gelooft 1.000.000 spelers

Gepost door

Na Control en Alan Wake 2 leek het alsof het voor Remedy van een leien dakje ging. Zelfs als de studio er niet in slaagde door te breken in de mainstream, waren diens titels consequent populair. Maar niet FBC: Firebreak, zelfs als het zelf anders beweert.

De eerste multiplayer-titel van het bedrijf kon rekenen op vernietigende kritieken van zowel spelers als reviewers toen het eerder deze maand verscheen. Dit, in combinatie met het vrij niche appeal van de studio en dat diens fans voornamelijk houden van singleplayer-titels, zorgde ervoor dat het spel niet echt van de grond kwam. De all-time high van gelijktijdige spelers op Steam lag net onder de tweeduizend spelers en op dit moment trekt de game tussen de honderd en tweehonderd spelers tegelijkertijd, hetgeen voor een multiplayer-titel doorgaans een doodvonnis is. Volgens Remedy is er echter niets aan het handje.

Het bedrijf beweert nu op X dat de game 1 miljoen spelers gepasseerd is, hetgeen niemand kan ontkrachten, maar wat wel heel onwaarschijnlijk lijkt. Immers zouden de consoles en Game Pass dan drastisch moeten afwijken van Steam en letterlijke duizenden keren beter moeten presteren op die platformen. Dat is echter niet realistisch. 10.000 spelers zou volgens logica immers al een opvallend hoog cijfer zijn als je Steam als referentiekader neemt.

Met dit in acht genomen, trok deze bewering de nodige bekijks. Niet enkel van sceptische gamers, maar ook van journalisten als Smash JT, die kritisch onderzoek ging doen naar de onderliggende cijfers. Dit zinde de ontwikkelaar klaarblijkelijk niet, daar ze hem hierna een ban gaven.

Remedy-Sus-2.jpg

Liegen over verkoopcijfers is natuurlijk altijd een slecht idee en je kunt je afvragen wat Remedy bezielde om zoiets te doen. De trieste waarheid is echter dat dit waarschijnlijk in een poging is om investeerders gerust te stellen, zodat deze niet besluiten de geldkraan dicht te draaien en zo koppen te laten rollen. Een launch zo rampzalig als dit, is immers doorgaans het eind van een studio. Denk maar aan Concord. Bij Remedy zal het vermoedelijk niet zo'n vaart lopen, maar de kans is klein dat het er zonden kleerscheuren (lees ontslagen) vanaf komt.

0 reacties op "Remedy wordt beschuldigd van overdrijven spelersaantallen"