Mochten zich problemen voordoen met Titanfall, dan is de kans in eerste instantie groot dat Microsoft de schuldige is. Dit laat John Shiring, engineer bij Respawn Entertainment, vandaag weten tegenover Engadget. Microsofts onlinediensten spelen een grote rol in het functioneren van Titanfall, zo laat de werknemer weten.
Enkele gamers hebben al de nodige problemen ervaren met het inloggen op Xbox Live. Het was een tijd lang niet mogelijk om met de Xbox One in te loggen op het netwerk van Microsoft. Dit probleem lijkt inmiddels wel verholpen te zijn.
Om goed te kunnen functioneren maakt Respawns Titanfall gebruik van Azure. Azure omvat de cloud servers van Microsoft, die verantwoordelijk zijn voor de AI en physics van Titanfall. Hierdoor zal het spel niet goed kunnen functioneren wanneer de online services van Microsoft het even nalaten. Vaak zijn er bij de launch van een geanticipeerde game wel de nodige serverproblemen, dus het is te hopen dat Microsoft de zaakjes goed op orde heeft achter de schermen. Wellicht dat de nieuwe Halo namelijk ook op deze manier gebruik zal maken van Azure.
Titanfall zal op 13 maart voor de PC verschijnen. De Xbox 360-versie van het spel verschijnt op 25 maart. Gisteren werden de systeemeisen voor de PC-versie van Titanfall bekendgemaakt. Hierbij kwam ook naar voren dat de installatie 48 GB groot zou zijn. Dit zou te maken hebben met ongecomprimeerde audio, wat uiteindelijk de CPU moet ontlasten.
“We just say [to Microsoft], here are our estimates, aim for more than that, plan for problems and make sure there are more than enough servers available – they’ll know the whole time that they need to bring more servers online.''