Iets waar je bijvoorbeeld niemand over hoorde, was RTX Mega Geometry, een verbetering van de manier waarop de NVIDIA hardware omgaat met Ray Tracing, met als gevolg betere beeldkwaliteit én een lagere belasting van de hardware. In theorie zou je dus betere performance én betere graphics moeten krijgen.
Een van de eerste games die dit mag bewijzen, is Alan Wake II en zoals je kon zien aankomen, zat Digital Foundry daar direct bovenop. Hun resultaten spreken voor zich. Op een RTX 4060 zag met een verbetering van zo'n 60% dankzij een kleine 300MB aan geheugen die vrijkwam. Oudere GPU's zien niet zo'n drastische verbetering, maar dingen zoals de 2080Ti zien een 13% boost als op een resolutie van 1080p wordt gespeeld. Wordt DLSS Quality Mode aangezet, dan stijgt de framecount van halverwege twintig naar bovenaan de dertig. Dat is een toename van gemiddeld 50%! De 3080 gaat er ongeveer 10% op vooruit. De duurste kaarten, zoals de 4090 en 5090, zagen overigens nauwelijks verbetering. Desondanks is het goed nieuws, daar de technologie letterlijk geen nadelen heeft voor de spelers.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie