Toen de PlayStation 3 ten tonele verscheen, ondervond Sony wat moeite om de console aan de man te slijten in Noord-Amerika. Sony is dan ook van plan om ervoor te zorgen dat het met de PlayStation 4 een stuk beter zal gaan. Een eerste maatregel is in ieder geval geweest om te beslissen dat de PS4 eerder in Noord-Amerika uitkomt dan in Japan.
Het blijft volgens Sony's CEO Shuhei Yoshida echter lastig in te schatten hoeveel pre-orders er daadwerkelijk zijn geplaatst in Noord-Amerika voor de PS4. De pre-orders voor de PS3 toentertijd en de PS4 lopen min of meer gelijk. Gezien het marktaandel van Sony in Noord-Amerika is dit gerust klein te noemen, zeker wanneer men het vergelijkt met de grootte van de markt en het marktaandeel in Europa.
Volgens Yoshida zal de PS4 niet verliezen in die regio, maar zal het wel erg lastig zijn om veel consumenten over te halen een PS4 aan te schaffen. Yoshida vindt het daarentegen goed voor de markt dat er concurrentie is tussen Microsoft en Sony.
"Het is lastig te zeggen hoeveel pre-orders er precies in Noord-Amerika zijn geplaatst, maar het komt aardig overeen met de aantallen van toentertijd met de PS3. Het is echter wel zo dat er veel mensen wonen in Noord-Amerika, waardoor de markt groot is. Ons aandeel is echter te klein, vooral vergeleken met Europa.
Ik zeg niet dat de PS4 momenteel aan het verliezen is, maar de Xbox 360 scoorde erg sterk in Noord-Amerika. Daarom werken we met de gedachte dat we een sterke concurrent hebben, waardoor we ons best doen. We willen niet verliezen."