Zelfs als de Nintendo Switch 2 de snelst verkopende hardware ooit is, met 3.5 miljoen verkochte exemplaren vlak na de lancering, is het niet allemaal rozengeur en maneschijn als het op de launch aankomt. Het lijkt erop dat het vooral Nintendo is die profiteert van dit succes, terwijl third-party-uitgevers niet zo goed boeren.
Een rapport dat de lancering analyseert en zich daarbij toelegt op fysieke releases, laat weten dat 48% van alle fysieke game-verkopen in het VK bestond uit drie titels: Mario Kart World, The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Switch 2 Edition en The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom - Switch 2 Edition. Dit is bovendien zonder de bundel inclusief Mario Kart World mee te rekenen, want als die wordt meegenomen stijgt het zelfs tot 86%. Ter vergelijking: met games Split Fiction, Cyberpunk 2077, Civilization VII, Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster, Street Fighter VI, Hogwarts Legacy, Yakuza 0 Director's Cut, Rune Factory: Guardians of Azuma, Hitman: World of Assassination en Sonic X Shadow Generation was er genoeg keuze op het third-party front.
Vergeleken met de launch van de Switch, zijn deze percentages een verbetering. Toen kochten spelers 89% van hun games van Nintendo. Maar zelfs dan zijn de aantallen voor de meeste uitgevers uitermate teleurstellend. Één uitgever, welke anoniem wil blijven, laat zelfs weten dat dit lager is dan hun laagste schattingen. Enkel CD Projekt met Cyberpunk 2077 doet het nog ''redelijk''.
Waarom dit zo laag is, daar kunnen meerdere redenen voor zijn. Het relatieve succes van Cyberpunk kan bijvoorbeeld indicatief zijn voor de afkeer van Game Key Cards. Deze game was de enige third-party-titel om deze code op een cartridge niet te gebruiken. Hoewel lang niet alle spelers er een hekel aan zullen hebben, is een van de grootste gemakken van een fysieke game dat je erdoor geen of minder ruimte op een opslagmedium hoeft te gebruiken. Game Key Cards vereisen echter én de opslagruimte én de cartridge om te spelen, waardoor ze eigenlijk het slechtste van beide werelden hebben. Het zou dus niet ondenkbaar zijn dat velen hierom kiezen om dan maar direct digitaal te kopen.
Een andere reden is door hoe Nintendo de lancering van de spelcomputer heeft aangepakt. De pers kon pas op de eerste dag daadwerkelijk met de consoles aan de slag, waardoor coverage maken een stuk lastiger is. Wij zijn zelf nog steeds volop bezig met launch-titels te recenseren, omdat je maar zoveel tegelijkertijd kan doen. Vanmiddag zal bijvoorbeeld Arcade Archives: Ridge Racer worden gepubliceerd.
Redenen die minder negatief zijn, zijn een beperkt budget, dat spelers de games in kwestie al op een ander platform hebben gespeeld, digitale aankopen en backwards compatibility. Met name zij die de eerste Switch niet hadden, hebben immers een hoop games waar ze plots uit kunnen kiezen.
0 reacties op "Third-party games doen het niet zo lekker op Nintendo Switch 2"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier