TitanFall heeft de marketingafdeling van ontwikkelaar Respawn Entertainment heel wat moeite gekost om te vermarkten. Deze Microsoft-only FPS heeft namelijk geen singleplayer campaign en wordt daardoor op slag een stuk minder aantrekkelijk voor sommige gamers, en limiteert publiciteitsopties. Dat maakte de ontwikkelaar zelf bekend.
Multiplayer-only games hebben het sowieso moeilijker dan spelen die zowel een singleplayer en multiplayer combineren. Dat is logisch. Vooral in de vroege stadia van de ontwikkeling worden bijvoorbeeld vaak opgesmukte beelden van de singleplayer campaign gebruikt voor de marketing. Die aanpak wordt moeilijk zonder singleplayer...
Respawn had het naar eigen zeggen dan ook erg lastig om hun opkomende first-person shooter te vermarkten. Voor de marketing van TitanFall is dan ook gekozen om te focussen op wat deze game anders maakt dan concurrende FPS’en.
De nadruk lag bij de vroege marketing volledig op de spelmechanismen en de Titans. Respawn is al vroeg in het ontwikkelingsproces begonnen met het vrijgeven van onafgewerkte multiplayer footage om spelers warm te maken voor de game. Daarnaast heeft de ontwikkelaar het ook aangedurfd om al vanaf de pre-alpha build gamers hands-on time te geven.
Beide zaken zijn gewaagde keuzes die we niet veel andere ontwikkelaars zien toepassen. We kunnen wel stellen dat deze marketingaanpak heeft gewerkt. Wees eens eerlijk: wie wil er niet rondhossen en –knallen met een gigantische Titan-robot?
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie