Het is 2612. Het heelal zoals wij dat nu kennen is vergaan door een ramp die The Fall wordt genoemd. Slechts een kleine groep mensen hebben de ramp overleefd, maar hebben weinig kans om niet alsnog naar de eeuwige velden te worden gestuurd. Om te overleven zullen zij overblijfselen vinden van een verleden dat de technologie veel geavanceerder was. Nu liggen deze relikwieën verspreid over de resten van wat ooit planeten waren en die nu de Relic Belts vormen.
De levels in de game heeft handgemaakte missies, die samengaan met hun een procedureel gegenereerde soortgenoten. In de Early Access periode zullen de hoeveelheid items en missies toenomen, naarmate de game dichter op de werkelijke release komt.
Jonah Wilberg is de oprichter van Fourfold Games. "Relic Space is sterk geïnspireerd op klassieke roguelikes als Angband, maar ook op recentere spellen als Cogmind en Approaching Infinity. Maar ik verleg de grenzen van de roguelike-traditie door er 3D-visuals, de narratieve diepgang van klassieke RPG's en Newtoniaanse fysica in te mengen," meldt Jonah Wilberg, oprichter van Fourfold Games. "Het is de uitdaging om op fysica gebaseerde bewegingen van sterrenschippen te vertalen naar een hex-grid, waardoor ik echt heb kunnen innoveren met betrekking tot de kern van de turn-based gevechtslus - waardoor een systeem is ontstaan dat (zoals ik heb gehoord van degenen die de demo hebben gespeeld) heel fris aanvoelt en toch intuïtief is. Ik kan niet wachten om dit alles verder uit te bouwen met de groeiende gemeenschap na de Early Access release."