De digitalisering van de Aarde raast door als een opgevoerde locomotief. Ook de game-industrie ontsnapt er niet aan, wat betekent dat games enkel digitaal beschikbaar zullen zijn, of toch niet? Guy Longworth, Sony's steunpilaar in de reclames rond het merk PlayStation, meende dat consumenten verre van klaar zijn om afscheid te nemen van fysieke games. Count me in.
Longworth liet in een interview met GamesIndustry enkele dingen weten. Volgens Longworth is het momenteel zo dat de digitalisering overal is en ontzettend snel groeit. Daartegenover staat dat Sony zich goed heeft ingedekt door sterke partners aan zich te binden, evenals retailers. Volgens Longworth tracht Sony een eerlijk speelveld te scheppen waarbij gamers zelf kunnen kiezen. De klant is koning en het is duidelijk dat veel mensen nog steeds de GameStop of Best Buy binnenstappen, omdat ze games niet digitaal willen hebben. Hoe dit in de toekomst zal zijn, kan niemand zeggen. Mensen zullen zich verbazen, aldus Longworth, want fysieke games zullen er nog een flinke tijd zijn.
Longworths uitspraken kunnen worden opgevat als een nieuwe sneer richting Microsoft, welke onlangs een immense ommekeer maakte op het gebied van DRM. Ondanks Microsofts eerdere keuzes, was het niet de bedoeling van Microsoft om de retailmarkt te beschadigen.