hotness 19
Shuhei Yoshida Cover
News

Voormalige PlayStation-topman snapt de prijsstijging van games

Máár...

Gepost door

Shuhei Yoshida, de Japanner die ooit aan het hoofd stond van Sony Interactive Entertainment, heeft zich in een interview met PlayStation Inside uitgesproken over de recente golf aan prijsstijgingen in games. Nota bene Nintendo gaf de aanzet voor games die tot wel € 90,- kosten, maar volgens Yoshida zat dit er al lange tijd aan zat te komen.

"Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als eerste, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Hij heeft natuurlijk een punt. Met elke nieuwe generatie en elke nieuwe videokaart en processor kunnen games mooier worden en dat verwachten de spelers ook. Ontwikkelbudgetten exploderen hierdoor, met games die letterlijke honderden miljoenen kosten om te maken. Daarbij moet echter wel de kanttekening worden gemaakt dat een niet insignificant deel hiervan wordt besteed aan marketing, licentiekosten van bijvoorbeeld muziek in het spel en het strikken van acteurs die kunnen worden ingezet als boegbeeld. Zonder dit kan een game nog steeds prachtig ogen, iets wat ook Yosida erkent.

"Er moet hoe dan ook een balans worden gevonden tussen de productiekosten en de prijzen van games. Grand Theft Auto VI gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Om hier op uit te wijden, benoemt hij bijvoorbeeld generative AI, iets waar menig lezer spontaan een allergische reactie van krijgt. De Japanner geeft echter de terechte waarschuwing dat het slechts een werktuig is die werk moet vergemakkelijken en dat niet moet worden gebruikt om mensen weg te nemen of als een soort oplossing voor alles.

''AI wordt een erg belangrijke tool als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen benutten. Dit zien we nu al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen game-ontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

0 reacties op "Voormalige PlayStation-topman snapt de prijsstijging van games"