Onlangs bevestigde Ubisoft de technische kanten van Watch_Dogs. Op de PlayStation 4 kent Watch_Dogs een resolutie van 900p en 30fps. Op de Xbox One hebben we te maken met 792p en 30fps. Deze bevestiging schoot bij een aantal fans echter in het verkeerde keelgat, omdat er op een zeker moment werd gemompeld dat de PlayStation 4-versie van Watch_Dogs zou lopen op 1080p en 60fps.
De Creative Director van Watch_Dogs, Jonathan Morin, besloot via Twitter de fans een verklaring te geven. Een verklaring waarom het ontwikkelteam koos voor 900p/30fps en 792p/30fps. De Tweets waren als volgt:
"Het is één element in ieder aspect van een game. Watch_Dogs draait om dynamiek. Alles is verbonden met elkaar en alles is een keuze geweest tijdens de ontwikkeling. Wanneer je kiest voor een dynamiek zoals de onze, in zo'n grote stad, dan moet je accepteren dat het neerkomt op keuzes.
Jullie kunnen besluiten de resolutie weg te halen om het een gemakkelijke keuze voor jullie zelf te maken, maar ik kan dat niet.
Ik ontken niet dat de resolutie van invloed is, maar het gaat daarnaast ook om de kosten. Het draait hier altijd om. Jullie kunnen dus van alles interpreteren, dat is jullie goedrecht. Mijn werk bestaat uit het maken van keuzes gebaseerd op de game die we maken.Iemand die veel weet van het visuele moet misschien kiezen tussen gemiddelde FX en een hoge resolutie terwijl op andere momenten de gemiddelde FX beter tot hun recht komen wanneer er met minder pixels wordt gewerkt. Alles is verbonden met elkaar.
Het visuele aspect is cruciaal. Maar het is inet het enige. Ik kan het visuele negeren, maar dan zou ik een slechte Creative Director zijn. Niet dat ik perfect ben, maar voor mij heeft de dynamiek via het hacken en soepeltjes online gaan kernelementen. Dit zorgt ervoor dat spelers betrokken raken. Wanneer iets dit hindert, verliest al het andere ook."
Iemand op Twitter vergeleek Watch_Dogs op de nieuwe generatie consoles met GTA V op de vorige generatie:
"Vorige generatie GTA V verbaasde met 512k; 6gb terwijl Watch_Dogs er niet uit ziet!"
Morin antwoordde:
"Het gaat om de dynamiek. De mogelijkheid om zonder problemen interactie te kunnen hebben met alles. Het zijn zaken die we in de game moeten hebben. Watch_Dogs tracht visueel te verbazen, maar ook qua interactiviteit. We kunnen de AI weghalen, 30fps en andere hackaspecten, maar hacken was en is hetgeen wat Watch_Dogs zo uniek maakt.
Als je het visuele zo belangrijk vindt, vertel dan waarom negen van de tien keer de meest voor de hand liggende combinaties niet de beste visuele resultaten geven? Zo simpel is het niet."