Het is een mooie zin van een groot bedrijf en iedereen die de afgelopen jaren onder een steen geleefd heeft zal blij zijn het te horen uit de mond van één van de grootste namen in de games industrie.
Tim Schafer was het overigens wel eens met Phil Spencer. Hij gaf de volgende reactie (vertaald uit het Engels):
“Toen we het hadden over een overname, was dat voor mij een grote stap, in de trant van: ‘Hoe houden we onze cultuur intact? Iedereen zei: 'Nee, we willen echt dat je blijft wie je bent. En dat is al die jaren zo gebleven ... Weet je, creatief gezien kunnen we zeggen: ‘Hé, we willen een game maken over een wandelende vuurtoren’, en dan zeggen zij: ‘Cool. Klinkt cool.’"
Het zal de oplettende gaming-liefhebber opvallen dat dit nogal vreemd overkomt en dat dit misschien wel op een verkeerd moment wordt gezegd. Al jaren zijn er gigantische aantallen ontwikkelaars ontslagen, ontwikkelstudio's gesloten en werd er recentelijk een prijsverhoging voor ongeveer alles aangekondigd. Dat klinkt niet als iemand die creativiteit aanmoedigt.
Toch moet worden gezegd dat er een aantal studio's zijn die het beter zijn gaan doen nadat ze door Microsoft over zijn genomen. Double Fine studio's is hier een goed voorbeeld van, maar Obsidian is een andere die met Avowed, Grounded 2 en The Outer Worlds 2 heeft laten zien dit jaar waar het toe in staat is als ze voldoende budget krijgen.
De ontwikkelaars achter Diablo 4 hebben er weer een andere mening over. Kelly Yeo, producer van deze game, heeft een statement gemaakt waarin ze aangeven dat ze in een vakbond zijn gestapt, omdat ze niet het gevoel hadden dat ze werden beschermd door de enorme tech gigant.
Ook zullen ze bij Tango Gameworks een heel andere mening over Microsoft hebben als het komt over creativiteit, nadat hun studio werd gesloten, vlak na het uitbrengen van het zeer succesvolle Hi-Fi Rush. Het is dan ook een opmerkelijke uitspraak.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie