In deze wereld, waar informatie en ideeën met de snelheid van het licht gedeeld kunnen worden dankzij de gemakken van het internet, is het vrijwel onmogelijk om een nog volledig origineel idee te hebben. Wij als mensen krijgen op een willekeurige dag zoveel prikkels en informatie binnen die onderbewust een indruk achterlaten, dat deze zonder twijfel invloed hebben op alles wat we later doen. Maar weinig games maakten hun inspiratie echter zo overduidelijk als dat Abyss Blade deed.
Ik had deze free-to-play mobiele titel nog maar net opgestart op gamescom toen een medewerkster van uitgever Leitang Games Global me erover kwam vertellen. En zelden eindigde een zin van haar uitleg niet met de uitspraak ‘’zoals bij Diablo’’. Moge het duidelijk zijn waar de mosterd gehaald is!
Zelfde, maar toch anders
Al in de eerste paar minuten zijn de gelijkenissen met de franchise van Blizzard duidelijk te zien. Net als die games is Abyss Blade een dungeon crawler met een grote nadruk op het verzamelen van loot in kerkers vol donkere kleuren en speelt de actie zich in real-time af, waarbij je structureel in de minderheid bent. Maar dat is ook wel waar de overeenkomsten ophouden.
In mijn speelsessie heb ik drie identiek ogende dungeons getackeld en ben ik welgeteld één type vijand tegengekomen dat hooguit een ander wapen vasthad. Deze bevocht ik door normale aanvallen en een speciale aanval met een cooldown af te wisselen, waarbij enige vorm van strategie volledig uit het raam werd gegooid. Ondertussen verzamelde ik loot, waarbij mijn karakter elk soort wapen kon hanteren, hetgeen doet vermoeden dat er niet zoiets als klassen zijn in Abyss Blade. Daarbij viel op dat met name de melee wapens nogal clunky aanvoelden en dat de animaties impact misten, waardoor combat naast eentonig en oppervlakkig ook nog onbevredigend was.
The magic word
Bij het woord free-to-play denkt menig lezer direct maar een ding: microtransacties. En inderdaad zal Abyss Blade deze gaan bevatten eens het verschijnt. Details wilden medewerkers echter niet delen, wat betekent dat ze óf weten dat het voor negatieve PR gaat zorgen óf nog niet zeker zijn van hoe het gaat worden ingericht. Ik hoop op het tweede, want dat betekent dat ze nog een ontwikkelstadium zijn waarin de game een flinke upgrade kan krijgen.
br>Conclusie
Abyss Blade is technisch gezien functioneel, maar daarmee is ook wel al het positieve voor nu gezegd. De game oogt saai, de combat mist diepgang en impact en de variatie is ver te zoeken. Leitang mag het spel dan wel vergelijken met Diablo, maar het mist diens finesse, polijst, sfeer en kwaliteit, waardoor ik vrees voor het eindproduct.
0 reacties op "Abyss Blade"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier