hotness 0
Preview

Assassin's Creed

Gepost door

Als er één game is waarvan de verwachtingen hoog gespannen zijn is het Assassin's Creed wel. En dat is helemaal niet onterecht, want de game heeft genoeg om enthousiast van te worden. Behalve dat de screenshots van deze game er adembenemend uitzien, zal ook de gameplay next-gen waardig moeten worden. Genoeg redenen voor een uitgebreide preview waarin niks onvermeld zal blijven.

Assassin's Creed is een nieuw project van de makers van de Prince of Persia reeks, en zal de eerste game uit een Trilogy zijn. Het spel speelt zich af in de tijd van de derde kruisvaart, om precies te zijn in het jaar 1191 (de derde kruistocht vond plaats tussen 1189 en 1192) onder leiding van Richard Leeuwenhart. De derde kruistocht was een poging van Europese leiders om het heilige land (Israël) terug te veroveren van de moslimleider Saladin, en was dus eigenlijk een oorlog tussen de christenen en de moslims. Je kruipt in de huid van Altaïr, een ex 'master Assassin' die het vertrouwen van de leider van de Assassins: Sinan, opnieuw terug moet winnen, nadat hij gefaald had in zijn missie om tempelier Robert de Sable te vermoorden. Jouw belangrijkste opdracht in het spel is om 9 personen die verantwoordelijk zijn voor de kruistochten op te sporen en uit te schakelen. Terwijl je verder in het verhaal komt zul je merken dat die personen niet alleen profiteren van de oorlog, maar ook deel uitmaken van een samenzwering en lid zijn van een geheime organisatie die bekend is bij de Assassins.

Iedereen heeft natuurlijk al een aantal filmpjes van de game gezien, en weet dan ook dat de aanvallen die Altaïr pleegt zijn te vergelijken met de acties van een adelaar. Ook zijn uiterlijk lijkt op dat van een adelaar, zo is zijn kap in de vorm van de bek van een adelaar, en hebben de makers van de game bij het maken van zijn cape gelet op de vleugels van de adelaar. In Assassin's Creed ga je ook te werk als een adelaar. Eerst analyseer je de omgeving, en zoek je alvast een goede ontsnappingsroute. Ook de mensen in de stad, ook wel de 'crowd' genoemd spelen hierbij een belangrijke rol waar ik straks op terug kom. Nadat je de situatie aandachtig hebt bekeken, van bijvoorbeeld een gebouw, storm je op je doelwit af waarbij onopvallend en snel de sleutelwoorden zijn.

Dat je snel moet zijn spreekt natuurlijk voor zich, maar onopvallend blijven doe je niet zomaar. Op je doelwit af lopen met een getrokken zwaard in je hand is nogal onrealistisch en ook Ubisoft heeft dat door. Daarom is Ubisoft zo vriendelijk geweest om Altaïr een nogal bijzonder wapen te geven. Om zijn linkerarm zit een soort dolksysteem die hij kan activeren met zijn pink, waarna de dolk uit de armband schiet. Deze dolken krijgen de Assassins wanneer ze klaar zijn om missies te doen, maar ze moeten hiervoor wel een offer brengen, namelijk een vinger. Naast deze dolk die aan zijn arm vast zit, heeft Altaïr ook een zwaard en een boog, en zal hij betere wapens krijgen naarmate je vordert in het spel. Ook het vechtsysteem is erg realistisch.

Word je ingesloten door een aantal bewakers dan is één slag op je hoofd al fataal, en daarom moet je ook verdedigend te werk gaan en op het juiste moment je slag slaan, letterlijk. Hoewel Altaïr automatisch klappen ontwijkt en ook geen levensbalk heeft, is een gevecht tegen meerdere tegenstanders geen aanrader, omdat Altaïr na elke klap de aanvallen steeds moeilijker ontwijkt. Het controlesysteem van Assassin's Creed is ook op zijn minst apart te noemen. De 4 hoofdknoppen moet je beschouwen als het lichaam van Altaïr. Zo stelt de onderste knop je benen voor, de linker knop je linkerhand hand en je wapen, de rechter knop je vrije hand en de bovenste knop je hoofd. Wil je tijdens het afleggen van je vluchtroute van dak naar dak springen dan druk je simpel op de 'benen knop', zwaardvechten doe je dan weer met de 'wapen knop'.

Op dit controlesysteem zijn dan weer een aantal variaties. Terwijl je door de stad loopt stikt het van het volk. In totaal kunnen er 60 NPC's tegelijk op het scherm worden getoverd. Met de 'vrije hand knop' kan je je handen leggen op de schouders van het volk, en je zo door de menigte manoeuvreren. Door met de schouderknoppen te switchen tussen lopen en rennen krijgt de 'vrije hand knop' een andere functie, namelijk het wegduwen van de menigte op een ruwe manier. Het volk in Assassin's Creed speelt een belangrijke rol in de game. Door sidequests te doen kan je vrienden maken met de bevolking, waar je tijdens een aanval of ontsnappingspoging in de stad profijt van kan hebben.

Assassin's Creed heeft een vrije speelwereld, die je kan verkennen met je paard. Je begint het spel bij de basis van de Assassins: Masyaf. De 3 belangrijkste steden in het spel zijn echter Jeruzalem, Acre (Akko) en Damascus, en die zullen ook realistisch nagemaakt worden. Elk van de 3 hoofdsteden hebben hun eigen buurten, de arme buurt, de middenklasse en de rijke buurt. Elke stad heeft daarnaast ook zijn eigen stijl qua gebouwen en inwoners. Tussen de steden vind je bossen, woestijnen, weides, met sneeuw bedekte bergtoppen en nog veel meer wat je zelf kan ontdekken. In de steden zelf heb je complete vrijheid, elk richeltje en elk raamkozijn is beklimbaar, eigenlijk kan je alles beklimmen wat je in het echte leven ook kan beklimmen. Erg realistisch dus en ook iets wat we eigenlijk nog niet eerder hebben gezien. De game bevat overigens geen dag en nacht systeem, maar de missies spelen zich wel af tijdens 1 van de 4 tijdszones, namelijk: overdag, 's nachts, 's ochtends en 's avonds.

Conclusie

Dat Assassin's Creed speciaal voor de next-generation consoles is ontwikkeld valt natuurlijk ook te zien aan de graphics. De omgevingen in de game lijken net echt, alle personages hebben een eigen unieke look. De steden lijken echt te leven met marktkraampjes met bungelende vissen en kakelende kippen; je kan zelfs de omgeving gebruiken om achtervolgers af te schudden door bijvoorbeeld een houten constructie neer te laten storten. Maar vooral de animaties doen de game boven andere spellen uitstijgen. Al met al lijkt Assassin's Creed het bewijs te zijn dat er echt een verschil zit tussen de next generation consoles en de huidige generatie consoles. En Ubisoft lijkt hier dan ook een trilogie neer te gaan zetten waar je U tegen mag zeggen.

0 reacties op "Assassin's Creed"