De twee games die ik bij uitgever Plug In Digital mocht proberen op gamescom, hadden achteraf gezien best wat met elkaar gemeen. Beiden gingen over robots, beiden hadden fun voorop staan en beiden schopten mijn kont genadeloos.
Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat Bibots hetzelfde type spel is Gravity Circuit. Waar de tweede een 2D platformer is, is Bibots een twin-stick shooter met een roguelite-insteek. Als Tayar word jij gekoppeld aan een van de krachtige Bibots, waardoor je op de radar komt te staan van de snoodaard die deze wereld terroriseert. Een genie, die niet begrijpt hoe je een goede cel moet bouwen. En dus breek je al snel uit.
RNGesus
Wat je vervolgens aantreft, is voor een groot deel willekeurig. Je begint met één wapen en verzamelt gaandeweg secundaire wapens en gadgets, welke de game Tactical Devides noemt. Hiernaast krijg je elke keer wanneer je levelt boons, welke Tayar beetje bij beetje sterker maken. De kers op de taart is echter de Bibot die jouw plek in kan nemen en functioneert als een eenmansleger die ervaring behoudt, zelfs als jouw run faalt. Zo krijg je beetje bij beetje meer ademruimte.
Dat runs gaan falen, daar kan geen twijfel over bestaan. Bibots geeft je alle middelen om vijandelijk vuur te trotseren, met een dash inclusief i-frames als het belangrijkste werktuig in jouw arsenaal. Maar je kunt maar een paar keer geraakt worden voor het game-over is. Een sterk offensief is daardoor in dit geval zeker niet een alternatief voor een goede verdedigingsstrategie, ook al wordt risico’s nemen aangemoedigd. Er is zelfs een speciale speedrun-modus voor dit doeleinde.
Toekomstmuziek
Of Bibots een solide ervaring gaat worden wanneer het over minder dan een maand verschijnt, daar durf ik eigenlijk geen uitspraken over te doen. Een roguelite moet je herhaaldelijk spelen om er een goed gevoel voor te krijgen en die tijd had ik spijtig genoeg niet op de beursvloer. Wat ik echter wel zeker weet, is dat ik plezier heb gehad tijdens het spelen. En is dat niet het belangrijkste criterium?
br>Conclusie
Ik heb tekort van Bibots mogen proeven om met zekerheid te zeggen of het een goede game gaat worden, maar dat het in ieder geval leuk gaat worden, daar ben ik reeds van overtuigd. De actie is vlot en bevredigend en door zijn roguelite-elementen telkens anders.
0 reacties op "Bibots"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier