hotness 0
Preview

BioShock

Gepost door

‘De motoren reageren niet meer!’, schreeuwt de piloot van het vliegtuig waarin jij je bevindt over de intercom. Verdorie denk je, zit ik net eens lekker rustig onderuitgezakt, moeten we opeens weer neerstorten. Nouja, vooruit dan maar. Je maakt je klaar voor de grote klap en een paar seconden lang zie je niets. Wanneer je je ogen weer opendoet zie je grote brokstukken van het vliegtuig om je heen liggen. Niemand lijkt de crash te hebben overleefd, behalve jijzelf. Hebben we het hier over de pilot-aflevering van het succesvolle Lost? Welnee… Welcome... To Rapture…

BioShock speelt zich af onder water en heeft totaal niks met de serie Lost te maken. Je vindt een oud, klein en verroest duikerbootje waarmee je op onderzoek uitgaat. Na enige tijd ontdek je een enorme onderzeese stad genaamd Rapture. Een oude, steenrijke man, heeft deze stad een tijdje geleden gebouwd. Oorspronkelijk was deze stad bedoeld als dé ideale omgeving voor wetenschappers en kunstenaars. Deze wetenschappers zijn echter, door onbekende reden, gemuteerd en doen er alles aan om jou te pakken te krijgen. Ook lopen er heel wat kleine meisjes rond…

Deze Little Sisters inspecteren de lichamen van de doden en roven het zogenaamde Adam uit de lichamen. Deze stof is, samen met het zogenaamde Eve, heel belangrijk. Ook voor de hoofdpersoon zelf en om die reden zal je het zelf ook gaan verzamelen. Het enige nadeel is echter dat de meisjes beschermt worden door de Big Daddy’s. Deze grote en sterke lijfwachten lopen door de gangen van de stad en beschermen de kleine meisjes zodra deze een lijk aan het roven zijn. Ze zullen het om die reden ook niet toelaten dat jij Adam probeert af te pakken van de kleine schattige meisjes en proberen jou dan ook te doden zodra je dicht bij hen in de buurt komt. Natuurlijk kan je deze ‘Grote Vaders’ ook ergens anders in Rapture tegenkomen en ook dan kunnen ze jou aanvallen als je in de weg loopt.

Om even terug te komen op de stofjes Adam en Eve: dit zijn stoffen waarmee je Plasmids in kunt bouwen in jouw lichaam. Deze Plasmids zijn genetische krachen waarmee je Big Daddy’s en gemuteerde mensen van je af kan houden. Er zijn meerdere soorten Plasmids, zoals elektrische, ijs- en vuurkrachten. Ook kun je door middel van telekinetische krachten voorwerpen verplaatsen waardoor je tegenstanders op de grond smijt of een barricade bouwt. BioShock bevat ook ingewikkelde puzzels die je op zult moeten lossen met het slim gebruiken van de Plasmids. Irrational Games heeft duidelijk inspiratie en elementen uit Deux Ex, de voorganger van BioShock, gehaald. In dit spel maak je namelijk ook veel gebruik van genetische modificatie.

Rapture ziet er overigens prachtig uit. In de verschillende filmpjes die verschenen zijn hebben we kunnen zien hoe een belangrijk onderdeel van het spel, het water, tot leven komt. Het water ziet er namelijk prachtig uit en reageert zeer realistisch op wat er gebeurt in het spel. Als je bijvoorbeeld een elektrische schok afstuurt zal iedereen die in dit water staat gefrituurd worden. Verder ziet heel de stad, afgaande van de screenshots en de video’s, er schitterend uit. Irrational Games probeert echt alles uit de Xbox 360 te halen. Ondanks dat Rapture één wereld is, zullen we toch soms een laadscherm zien. Om ervoor te zorgen dat het spel er zo ontzettend mooi uitziet, moeten we soms dus eventjes wachten, maar waarschijnlijk is het dat wel waard. Het spel draait namelijk op de nieuwste Unreal 3-engine. Deze engine is natuurlijk gebruikt in Gears of War, maar ook de vernieuwde versie van Half-Life 2 draait op deze engine. Hierdoor is het mogelijk dat alles wat jij doet invloed heeft op jouw omgeving en op het spelverloop.

Overigens zijn de Big Daddy’s niet jouw enige vijand. Splicers, vliegende mitrailleurs, kunnen namelijk ook ontzettend irritant zijn. Om ze te verslaan zul je weer slim gebruik moeten maken van de omgeving, jouw Plasmids en de verschillende geweren die het spel rijk is. Het is namelijk verrekte lastig om vijanden uit te schakelen zonder deze wapens. Shotguns, rifles en handpistolen, je zult ze allemaal nodig hebben.

Verder is het maken van keuzes ook erg belangrijk. Er zijn namelijk meerdere manier om in leven te blijven. Val ik zelf aan en loop ik hierdoor de kans om neergeschoten te worden? Of kies ik toch voor een wat voorzichtigere aanpak? Het is in BioShock niet slim om rechtstreeks op jouw doel af te gaan. Het is slimmer om via een omweg te gaan of ervoor te zorgen dat verschillende vijandelijke personages elkáár aan gaan vallen, waardoor jijzelf rustig door kan lopen. Maar ook het kiezen van de upgrades voor jouw wapens zal belangrijk zijn. Je kan jouw wapens namelijk versterken door middel van ‘Talent Points’. Ook draagt het hoofdpersonage een camera met zich mee waarmee hij, als deze helemaal opgewaardeerd is, de zwaktes van de vijand kan scannen. De foto’s die je dan met dit toestel maakt, zullen de zwakkere punten van de vijand tonen.

BioShock bevat echter geen multiplayer. Irrational Games heeft bewust besloten dit niet toe te voegen omdat het simpelweg niet bij de game zou passen. In het verhaal ben je namelijk in je ééntje opgesloten in de grote stad en een multiplayer zou de geloofwaardigheid van het hele verhaal in twijfel stellen. Feit is wel dat de sfeer hierdoor uniek blijft en de omgevingen ontzettend gedetailleerd kunnen zijn.

Verwachting

Het ziet ernaar uit dat Irrational Games weer een ontzettend goede game in ontwikkeling heeft. BioShock beloofd een geweldige ervaring te worden voor de schietende avonturiers onder ons. Met prachtige graphics, doordachte puzzels, genetische krachten en dynamische omgeving. Ook is beloofd dat we minimaal 20 uur bezig zullen zijn met het verhaal en natuurlijk zullen we het spel nog vaak opnieuw kunnen spelen omdat de verschillende keuzes die te maken zijn ontelbaar zijn. In mijn ogen maakt dit het gemis van de multiplayer helemaal goed. We moeten echter nog een maandje wachten, want de game ligt op 24 augustus in de winkel.

Conclusie

 

0 reacties op "BioShock"