hotness 0
Preview

Bioshock 2 - Multiplayer

Gepost door

Dat de originele BioShock veelal als tijdloze klassieker wordt beschouwd, is misschien wel grotendeels te danken aan het ontbreken van een online multiplayer. Men concentreerde zich immers op het leveren van een zo goed mogelijke singleplayer.  Om te voorkomen dat de singleplayer van BioShock 2 dit keer wel zou lijden onder de toevoeging van een online component, werd de hulp ingeschakeld van de Canadese ontwikkelaar Digital Extremes, welke recent verantwoordelijk was voor de bloederige third-person shooter Dark Sector. Vandaag wordt het tijd om de online mogelijkheden eens onder de loep te nemen.

De multiplayer is niet zomaar een verplichte toevoeging, zo blijkt uit de ambities die 2K Marin en Digital Extremes willen waarmaken. In de loop der jaren is er veel gebeurd in Rapture, dus waarom niet de speler een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van de onderwaterstad laten meemaken? De multiplayer bevat tegen alle gewoontes van een shooter in wel een verhaal, dat door middel van de inmiddels populaire radiogesprekken op de achtergrond wordt verteld. Besluit je online te gaan, dan keert de game terug naar het moment waarop Rapture op het punt staat de harmonie te verliezen, het moment waarop plasmids deel uitmaken van de dagelijkse manier van leven. Om je te weren tegen de uit de hand gelopen situatie, zit er niks anders op dan zelf de nodige plasmids te verzamelen. Gevolg: Rapture verkeert in chaos, en jij staat er midden in.

Gelukkig is er bij Sinclair Solutions, een bedrijf dat zich specialiseert in het leveren van plasmids, grote vraag naar proefkonijnen die de nieuwste plasmids willen uitproberen. Het experimenteren van plasmids klinkt gevaarlijk en dat is het eigenlijk ook. De bijwerkingen die zo’n spuitje met zich meedragen zijn zeker niet mis, zeker wanneer blijkt dat een bezoekje aan Rapture’s plaatselijke chirurg geen overbodige luxe lijkt te worden. In de multiplayer zul je dan ook de ene na de andere misvormde splicer tegen het lijf lopen. Het misvormde uiterlijk moet je er maar bij nemen, aangezien overleven het enige is wat telt.

De originele BioShock kende vanwege de vele plasmids in combinatie met de wapens talloze manieren om je vijand te benaderen en uit te schakelen. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat de plasmids ook hier weer in alle soorten en maten te verkrijgen zijn, met dank aan Sinclair Solutions natuurlijk. Naast de standaard plasmids, zoals Telekinesis, Incinerate!, en Winter Blast, heeft Digital Extremes ook de moeite genomen om nieuwe middelen in de strijd te gooien. Zo kun je met de Dash plasmid in ware Big Daddy-stijl andere tegenstanders een snelle beuk geven. De Geyser Trap is dan weer handig voor het in de lucht katapulteren van anderen of je zelf, waardoor hoger gelegen gebieden snel bereikbaar zijn.

Er is dus heel wat mogelijk wanneer je een beetje origineel omgaat met de verkregen krachten, maar er is natuurlijk meer te ontdekken. Spelers kunnen in totaal drie verschillende ‘loadouts’ creëren, met elk een aparte combinatie van plasmids, tonics en wapens. Met de juiste combinatie krijg je al snel een strategisch voordeel ten opzichte van anderen. Op die manier kun je meer XP verzamelen, waarmee nieuwe en sterkere plasmids, tonics en wapens vrij te spelen zijn. Daarnaast kun je door het vinden van een power-up (welke op willekeurige plekken verschijnt) de controle krijgen over een Big Daddy, waardoor het gevecht plots een hele andere wending kan krijgen.

Verwachting

Het is nog veel te vroeg om goed over Rapture’s eerste multiplayer te kunnen oordelen, maar aangezien de gameplay uit de originele BioShock als een huis staat, moet er toch heel wat fout lopen wil Digital Extremes dit gaan verknallen. Het gebruik van plasmids en de mogelijkheden die daarbij zullen ontstaan doen alvast vermoeden dat de multiplayer wel eens zeer verslavend zou kunnen worden. Hopelijk hebben we straks een reden om niet enkel achter de Big Sister aan te gaan.

 

Conclusie

 

0 reacties op "Bioshock 2 - Multiplayer"