BioShock Infinite werd als een duveltje uit een doosje aangekondigd middels een bioscoopachtige trailer. Niemand had verwacht dat er zo snel na het tweede deel een nieuwe game in de nu al befaamde serie zou komen. BioShock Infinite wordt weer ontwikkeld door Irrational Games, de ontwikkelaar die volgens sommigen met het eerste deel de beste game voor deze generatie ontwikkelde. Een ontwikkelingsteam van 2K ging daarna door met het tweede deel in dezelfde sfeer en setting. Met Infinite wordt er wederom een uniek project op tafel gelegd.
Met Infinite wordt het oude vertrouwde Rapture namelijk gelaten voor wat het is en maken we kennis met Columbia. Het verhaal moet in het spel weer een grote rol gaan spelen en de setting vraagt om enige uitleg. Columbia is namelijk een stad die boven het aardoppervlak zweeft op honderden, zo niet duizenden ballonnen die ons doen denken aan zeppelins. In het begin van de negentiende eeuw boekten de Verenigde Staten een grote technologische vooruitgang en werden apparaten zoals de koelkast uitgevonden. Op een gegeven moment wilden de Amerikanen hun rijkdom aan de wereld laten zien. Op deze manier is de vliegende stad ontstaan waarin Infinite zich afspeelt.
De oplettende lezer heeft net al opgemerkt dat het over het begin van de negentiende eeuw gaat, en dit klopt. Infinite speelt zich namelijk in het jaar 1912 af, ver voor de gebeurtenissen in BioShock 1 en 2. Net als met Rapture gaat het mis met het ooit zo mooie Columbia. De regering komt erachter dat de stad gebruikt wordt als wapendepot en trekt haar handen ervan af. Op dit moment ontstaat er waarschijnlijk eenzelfde chaos als in de onderwaterwereld van Rapture en stapelen de problemen zich op. Hoe dit precies zit, weten we nog niet, maar het ligt in de lijn der verwachting dat er een machtsvacuüm ontstaat en verschillende partijen dit vacuüm op willen vullen.
Jij bevind je als hoofdpersonage Booker DeWitt nog op de vaste grond, totdat je wordt benaderd door een nog onbekende persoon. Hij vraagt je om af te reizen naar Columbia, om een schone dame te redden die vijftien jaar eerder naar de stad ontvoerd is. Hier begint de game en net als bij het betreden van Rapture, zullen de monden van vele gamers openvallen bij de eerste stappen in Columbia. Irrational Games is er in een paar jaar tijd alleen maar beter op geworden en Columbia oogt als een levendige stad waarin aan elk detail aandacht is besteed. De sfeer zal wederom fantastisch, maar toch ook mysterieus en onwennig gaan worden. Dit valt af te leiden uit de eerste gameplaybeelden die we van het spel hebben gezien.
Infinite staat garant voor een weerzinwekkend avontuur waarin de actie natuurlijk weer een grote rol zal gaan spelen. De nadruk lijkt in tegenstelling tot de vorige games meer te gaan liggen op realistische wapens in plaats van de science fiction-achtige plasmids. Toch zullen er weer plasmids, of in ieder geval superkrachten in het spel gaan zitten. Deze krachten worden ditmaal simpelweg geactiveerd door een flinke teug te nemen uit een flesje. We zagen dat het onder stroom zetten van een tegenstander nog steeds mogelijk is en ook spelen met de zwaartekracht blijft mogelijk, maar zoals het er nu naar uit ziet zullen deze plasmids nog verder worden uitgewerkt. Daarnaast doen nieuwe krachten hun intrede, zoals de mogelijkheid een groep hongerige kraaien naar een vijand toe te sturen.
Een grote verandering in de gameplay blijft tot noch toe een grote verassing, maar speculeren kan natuurlijk altijd. Booker reist in eerste instantie naar Columbia om Elizabeth terug te halen, de schone dame die vijftien jaar geleden ontvoerd is. Het vinden van Elizabeth wordt waarschijnlijk niet zo lastig, aangezien Elizabeth je een groot deel van de game zal vergezellen en helpen. Irrational heeft naar buiten gebracht dat Elizabeth over speciale krachten beschikt. In de bekende video zien we bijvoorbeeld dat Elizabeth een donderwolk boven een groep vijanden positioneert. Booker ‘schiet’ vervolgens zijn elektrische straal erop af, waarna alle vijanden in één keer onder stroom komen te staan.
De vraag is of deze samenwerking gedurende het hele spel mogelijk is, of dat Elizabeth maar af en toe om de hoek komt kijken. Ook kun je je afvragen of er misschien gehint wordt naar een coöperatieve modus, al is dit onwaarschijnlijk. Met het verlaten van Rapture zullen er vele noodzakelijke elementen uit Infinite verdwijnen, die wel in BioShock 1 en 2 zaten. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Big Daddy? Het is al duidelijk dat Irrational deze elementen op zal vullen. Een grote vijand in de game wordt de Handyman. Deze Handyman hebben we al op video gezien. Hij bestaat uit verschillende onderdelen en is moeilijk te omschrijven, maar de Handyman is waarschijnlijk een normaal persoon die in een raar pak gehesen is. Wel zal er meer diversiteit tussen de Handyman zijn, dan de geringe diversiteit die er tussen de Big Daddy`s zat. Een Handyman met enorme vleugels is de revue al gepasseerd.
Na het zien van de tien minuten durende gameplayvideo, vragen veel mensen zich af of BioShock Infinite niet een beetje te scripted wordt. Irrational voelde zich verplicht hierop te reageren en deed dit dan ook. In een interview liet lead artist Shaun Robertson weten dat Infinite niet meer scripted zal worden dan de voorgaande delen. De video was puur en alleen gemaakt om mensen een indruk te geven van de wereld van Infinite in het algemeen en de sfeer die er in de wereld hangt. De video zag er al piekfijn uit, maar toch laat de game nog erg lang op zich wachten. BioShock Infinite zal pas in 2012 worden gereleased. Deze preview is dan ook gemaakt als eerste indruk van de game. Het is niet ondenkbaar dat er, als er meer informatie beschikbaar is, nog een preview over Infinite op onze hoofdpagina verschijnt.
Conclusie
BioShock Infinite belooft een ongelofelijk geanticipeerde game te gaan worden. Het is niet voor niets de eerste game die voor 2012 gepland staat en waaraan al tijden gewerkt wordt. Irrational Games wil het onmogelijke gaan doen en met de luchtstad Columbia de waterstad Rapture gaan overtreffen. Dit betekent nog meer sfeer, nog meer detail en nog meer actie. Deze actie zal zich gaan uiten in nieuwe plasmids, maar ook in realistische wapens waarvan er talloze zullen zijn in een stad die als geheim wapendepot diende. Over de samenwerking met Elizabeth valt nog veel te speculeren en er rest ons niets dan wachten voordat we hier meer over weten. Wachten is eigenlijk het grote woord, want wat duurt 2012 op deze manier nog lang…
0 reacties op "BioShock Infinite"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier