Een tijdje leek het wel alsof games vergelijken met Dark Souls de nieuwste modetrend was. En dat terwijl slechts een handjevol games ook maar enigszins leek op de hittrilogie van From Software. Bij het spelen van Code Vein op gamescom kon ook ik echter maar een ding denken: dit lijkt op Dark Souls meets anime.
Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat dit slecht is natuurlijk. Dark Souls is geliefd met een reden en ik persoonlijk heb een enorm zwak voor Japanse animatie. Een fusie tussen de twee klinkt dan ook als een hele foute, maar hele interessante combinatie. Maar of die geslaagd is weet ik achteraf gezien niet zo zeker.
Op dezelfde pagina
Om met de deur in huis te vallen: ja, Code Vein heeft het een en ander weg van Dark Souls. Beide games zijn third-person action role-playing games waarbij een verkeerde zet het einde kan betekenen en elk gevecht een strijd om te overleven is. Ook hebben beide een behoorlijke duistere visuele artstijl, ouderwetse wapens en de welbekende dodge roll.
Waar Code Vein het bijvoorbeeld anders aanpakt, is met zijn klassen. In Dark Souls ben je eens je hebt gekozen gebonden aan je starter class, maar in Code Vein heb je de optie om deze te wijzigen om zo je opties te verbreden. Ook kun je verschillende compagnons meenemen, die jouw zwaktes kunnen dekken of juist de vaardigheden van jouw klasse kunnen ondersteunen.
Moeilijk in te schatten
Met een game als deze is het essentieel dat alles tot in de puntjes verzorgd is, omdat fouten van de game zelf niet makkelijk door de speler te compenseren zijn. Code Vein leek in Keulen op dit front behoorlijk tekort te schieten. De gamescom demo hebben wij op drie consoles gespeeld, welke alle drie last hadden van haperingen en input lag. Allicht dat dit kwam door de build of doordat de consoles erg warm werden in hun kastje, maar zeker weten doen we dat niet. De beta gameplay die we recent mochten aanschouwen oogde echter een heel stuk vloeiender, waardoor we het spel voor nu het voordeel van de twijfel willen gunnen. Want op deze manier kwamen wij spijtig genoeg niet erg ver in de demo.
br>Conclusie
Op papier klinkt Code Vein als een erg interessante mix van de pittige en duistere Dark Souls en de typische Japanse videogame vol anime-invloeden. Maar of die mix goed uitpakt kunnen we op basis van onze speelsessie nog niet zeggen, daar die veel te veel geteisterd werd door input lag en frameratedrops. Laten we hopen dat dit door externe omstandigheden kwam, want met nog slechts een maand tot de release zal men niet zo heel veel meer kunnen doen.
0 reacties op "Code Vein"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier