hotness 0
Preview

Colin McRae: DiRT

Gepost door

Het is akelig stil geweest rondom de rallygames van vandaag. Gelukkig is één franchise wakker geworden van die ó zo lange winterslaap. De koning der rallytitels is na drie jaar afwezigheid terug van weggeweest, en zal zich voornamelijk concentreren op tal van off-road kampioenschappen. Vandaar dan ook de titel, en tevens de naam van het spel: Colin McRae: DiRT.

Omdat de game voor het eerst in negen jaar een andere kant opgaat, heeft de ontwikkelaar Codemasters besloten om de game niet 'nummer zes' te noemen. Ondanks dat het dus inderdaad het zesde deel is in de reeks, koos men er voor om DiRT als subnaam te nemen. Maargoed, daar draait het natuurlijk allemaal niet om. Een rallyfanaat is natuurlijk benieuwd of óók dit deel een succes gaat worden, en dat het niet té ver afwijkt van het totalistische idee van de franchise. Nou, ik kan je vertellen, het aloude concept van Colin McRae is nog steeds aanwezig: verschillende auto’s per klasse, maar vooral het bekende rallyconcept van racen tegen de klok op een 'A naar B'-parcours. Het feit is nu gewoon dat je nog meer mogelijkheden hebt, hieronder valt bijvoorbeeld de gloednieuwe voertuigen.

Omdat de game grotendeels draait om modderige zijweggetjes en heuvelachtige banen, spelen de buggy’s en de vrachtauto’s een grote rol in DiRT. Natuurlijk mag je nu niet denken dat de klassieke rallywagens nu in het nauw worden gedreven. De reeks draait immers om deze befaamde voertuigen, en daar blijft Colin McRae gewoonweg het beste in, ook met DiRT. Dat leid ik niet alleen af uit de schitterende beelden (waar ik later nog op terugkom), maar uit die ultieme Off-road-ervaring. De vele modi dragen hier onder andere een steentje bij. Racesoorten als Hill Climb, Rally Raid, Rally Crossover, Rallycross en CORR vergroten de diversiteit van de game, en dat is uitermate belangrijk voor een racegame. Dat laatste staat overigens voor Championship Off Road Racing, waarin je met buggy’s over allerlei parkoersen scheurt. Uiteraard zit er in de game ook een career-modus, en niet vergeten een veelbelovende, potentiële multiplayer-modus, maar daar kom ik in deze preview niet op terug.

Hetgeen wat ik wél kan behandelen (aangezien er onlangs een demo is verschenen), is het grafische aspect. Om te beginnen heeft Codemasters een gigantische sprong gemaakt wat betreft de omgeving en de wagens. Voor deze pracht en praal was daarom ook een gloednieuwe engine nodig: de Neon engine. Deze moet zowel de tracks als de wagens zo realistisch mogelijk in beeld brengen. Maar, ik verklapte het net al, het meest opzienbarende is toch echt wel de omgeving: alles leeft en alles wordt fantastisch in beeld gebracht, oog voor detail noemen ze dat. Bovendien zorgt Neon ook voor een realistische ervaring: de natuurlijke krachten van Moeder Natuur (wind, regen etcetera) werken de auto tegen en het schademodel is zéér indrukwekkend te noemen. Rijd maar eens honderd keer tegen een muur aan en de schade zal er elke keer een tikje anders uitzien, tenzij je echt exact hetzelfde doet.

Verwachting

Kortom: Colin McRae: DiRT is fucking nice. Het rallyrijden verloopt erg soepel en het lawaai van de rallywagens is gewoon aanstekelijk. Combineer dit met prachtige graphics, een indrukwekkend schademodel, een enorme hoeveelheid races en ambitieuze online modi, en we komen tot de conclusie dat DiRT een héle mooie game gaat worden.

0 reacties op "Colin McRae: DiRT"