In deze tijden is het moeilijk om nog origineel uit de hoek te komen in het FPS-genre. Maar af en toe zijn er van die spellen die er echt uit springen, en Crysis is zon spel. Ontwikkelaar Crytek wil van Crysis een nog beter spel maken dan van hun succesvolle debuuttitel Far Cry. Als je kijkt naar de oogstrelende graphics in het spel, dan is Crysis alvast meer dan geslaagd. Of de rest ook goed in elkaar steekt, zullen we in deze preview te weten komen
Crysis speelt zich net als Far Cry af op een eiland, toch is het geen sequel van het spel. Dat is niet zo verwonderlijk als je je bedenkt dat de rechten van Far Cry liggen bij Ubisoft, terwijl Crysis wordt uitgegeven door EA. De verhalen van Far Cry en Crysis zijn totaal verschillend. In Crysis bevind je jezelf in het jaar 2019 en er is een enorme asteroïde neergevallen op een eiland. Het leger van Noord Korea neemt de eilandenkring in. Dit doen ze om zo mogelijke technologische voordelen op te doen. Het is al langer bekend dat de Amerikanen niet zo gesteld zijn op de Noord Koreanen, dus sturen ze een zogenoemde ‘Delta Force Squad’ naar de eilandenkring om te onderzoeken wat daar aan de hand is.
Als beide landen goed en wel zijn aangekomen op het belangrijkste eiland, barst de asteroïde open. Daarna blijkt het dat er al die tijd een ruimteschip in de asteroïde verscholen heeft gezeten. Het ruimteschip en de asteroïde zorgen er voor dat het klimaat op aarde helemaal omslaat. Een groot deel van de eilandenkring is zelfs geheel bevroren. Hierna is het de bedoeling dat je met je Squad op pad gaat om wat te doen aan de ongevraagde buitenaardse indringers. Zelfs de Koreanen zullen je helpen om van de buitenaardse wezens af te komen. Je zult moeten strijden tegen de aliens op allerlei verschillende terreinen. Deze verschillen van bergen en in de jungle, tot de stad en in het ruimteschip zelf.
Het beste is om het verhaal in drieën te verdelen. In het eerste deel zal je het moeten opnemen tegen de Koreanen. Deel twee bestaat uit het veranderen van het klimaat, wat een andere wending geeft aan het spel. Het derde en laatste deel van het spel bestaat uit het uitmoorden van de aliens, terwijl je je bevind in het moederschip van de buitenaardse vijanden. Crytek heeft als doel gesteld dat Crysis een grote tactische vrijheid bevat. Dit willen ze proberen te bereiken zonder dat het spel te ingewikkeld wordt. Hiervoor hebben ze de zogenoemde Nano Muscle Suit bedacht. In het pak zit een soort powercell, waarbij je de energie kan verdelen over vier verschillende dingen: strength, speed, armor en healing. Hierdoor kan je zelf beslissen waar je karakter goed in zal worden.
Verder zijn ook de wapens in een FPS van groot belang. Zo zal je wapens tegenkomen als machinegeweren, snipers, granaten, maar ook de gewone (of dubbele) pistolen zijn van de partij. Al deze wapens zal je kunnen upgraden, waardoor ook in dit opzicht het tactische aspect wordt vergroot. De upgrades staan van tevoren vast, je zal bijvoorbeeld bij een snipergeweer een betere scope kunnen krijgen, waardoor je beter kan richten. Toch kan je na een upgrade ook weer terug gaan naar bijvoorbeeld je oude vertrouwde sniper. Je bent hierin volledig vrij om te kiezen wat je zelf beter vindt.
Dan zijn we aangekomen bij de graphics. Zoals misschien al duidelijk werd in de inleiding van deze preview, zijn de graphics oogverblindend mooi. Dit heeft het spel te danken aan het gebruik van de CryEngine 2. Deze engine is door Crytek zelf ontwikkeld. De eerdere versie van de engine is gebruikt voor Far Cry, en sindsdien zijn er flink wat dingen aan veranderd. Volumetrische wolken, texturen met hoge resoluties, High Dynamic Range Lightning, mosbegroeiing op bomen, het is zo gek niet te verzinnen of er is aan gesleuteld. Ook zien de personages die je in het spel tegenkomt er allemaal zeer realistisch uit. Kortom: niets dan lof voor de prachtige graphics in Crysis.
Verwachting
Tot nu toe klinkt dit alles voor de shooterfans waarschijnlijk als muziek in de oren, maar er zit ook een schaduwkant aan het verhaal. Crysis zal bestaan uit speelplezier voor maar tien uur, waarna je het spel uitgespeeld hebt. Toch zegt Crytek dat de replaywaarde van het spel zeer hoog ligt, door de verschillende eindes die in Crysis te behalen zijn. Zo zijn er verschillende routes die je kunt volgen en ook kan je de krachten van je personage steeds anders ontwikkelen, waardoor het steeds net wat anders wordt dan de vorige keer dat je Crysis speelde. Ook kan je daarna nog veel plezier beleven aan het Multiplayer deel van het spel. Hiervoor is er keuze uit drie modi: Tactical Team Deathmatch, Tactical Death Match en Tactical Capture the Flag. Uit de namen kan je afleiden dat er ook in het Multiplayer deel veel tactiek gebruikt zal worden. Verder is er nog niet zo veel bekend over het Multiplayer deel. Een Europese releasedatum voor Crysis is nog onbekend, maar in Amerika zal het spel in de herfst van 2006 verschijnen.
0 reacties op "Crysis"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier