Normaal gezien zijn games die zich in de ruimte afspelen niet zo aan mij besteed. Maar na de goede reacties op Dead Space besloot ik het spel toch maar in huis te halen. Dat heb ik me achteraf zeker niet beklaagd, want Dead Space is een zeer sterk spel dat de horror sfeer op erg sterke wijze weet over te brengen in de huiskamer. Gelukkig heeft Electronic Arts besloten om nog een tweede deel uit te brengen.
De horrorsfeer uit het eerste deel was voor een groot stuk te danken aan de omgeving waarin het spel zich afspeelde. Het ruimteschip Ishimura was behoorlijk donker en verlaten. Toch heeft Electronic Arts deze keer gekozen voor een nieuwe locatie. Dead Space 2 speelt zich af in de ruimtestad Sprawl die gelegen is op Titan, een maan van Saturnus. Deze stad is minder verlaten dan Ishimura, wat als gevolg heeft dat we meer personages tegen het lijf zullen lopen. Sprawl zal bovendien iets meer verlicht zijn. Als je terug in een zeer donkere omgeving wil spelen, kan je nog altijd de lichten stuk schieten. Veel informatie is er niet bekend over het verhaal achter Dead Space 2. Wat we wel al weten is dat dit spel zich drie jaar na het origineel afspeelt.
Hoofdpersonage Isaac heeft in ieder geval veel progressie ondergaan in die drie jaar. In Dead Space 2 zullen we immers voor het eerst de stem horen van onze held. Zo hoor je ondermeer zijn commentaar op bepaalde gebeurtenissen en vertelt hij nu en dan ook waar hij aan denk. De camerapositie blijft nog steeds dezelfde. Dit wil zeggen dat we eigenlijk over de schouder van Isaac kunnen meekijken. Doordat Isaac continu in beeld is, hebben ze zijn bewegingen ook onder handen genomen. Hij oogt nu wat soepeler, hij kan sneller een trapbeweging uitvoeren en zijn gezicht komt in beeld als hij van ruimtepak wisselt.
Naast zijn nieuwe bewegingen beschikt Isaac over nieuwe wapens. Met het Javelin geweer kan je een staaf afschieten. Dit is ideaal om de monsters te doorboren en ze tegen de muur op te hangen. De meeste monsters kan je uitschakelen door hun ledematen van hun romp af te knallen. Deze keer heb je de mogelijkheid om die ledematen te gebruiken om andere tegenstanders mee uit te schakelen. Die ledematen kan je via telekinetische wapens oprapen en afvuren. Zo heb je een prima alternatief ter beschikking wanneer je weer eens zonder kogels valt. Net zoals in het vorige deel is de hoeveelheid ammunutie weer behoorlijk schaars te noemen. Dit zorgt altijd voor extra spanning aangezien je de kogels verstandig moet gebruiken en je dus niet zomaar als een wildebras kunt lopen rondknallen.
De meeste schrikmomenten in Dead Space komen er uiteraard door de schrikwekkende wezens die je pad kruisen. De meeste van de monsters die je in Ishimura al op de hielen zaten zijn nu ook in Sprawl terug te vinden. Daarnaast maken enkele nieuwe lelijke schepsels hun opwachting. Vooral de Stalker belooft je veel moeilijke momenten te doen beleven. Een stalker is een monster dat veel weg heeft van een hond. Een Stalker valt zelden alleen aan. Terwijl je een Stalker probeert neer te schieten, let je dus maar beter op wat er in je rug gebeurt. De Crawler is een kleine vijand die je na het onthoofden kunt gebruiken tegen de andere tegenstanders. The Pack lijkt dan weer op een zwerm gemuteerde kinderen die erg snel bewegen. Gelukkig bezit Isaac nog steeds zijn gave om vertragingskrachten te gebruiken.
In het eerste deel zaten een aantal gewichtloze ruimtes. Hierin kon Isaac van de grond tot op de muren springen. Die gewichtloze ruimtes zullen nu ook aanwezig zien. Bovendien kan je ditmaal beschikken over een jetpack. In plaats van op de muren te springen, heb je nu dus de volledige vrijheid om te vliegen waar je maar wil. Wat ook terugkeert zijn de eenvoudige puzzels waarbij je, door schakelaars om te zetten en objecten te verplaatsen, verder kunt geraken in een level. Dead Space 2 zal overigens een online multiplayer modus bezitten. Hier is nog maar bitterweinig informatie over bekend, maar ledematen van je vrienden afknallen lijkt ons alvast een leuke bezigheid. Als die online multiplayer goed is uitgewerkt zal dit alvast de duurzaamheid van het spel ten goede gaan komen.
Conclusie
Met Dead Space kwam ontwikkelaar Visceral games onverwacht sterk uit de hoek in 2008. Het belangrijkste voor deel twee lijkt me vooral de horrorsfeer. Als deze minstens evengoed is als bij zijn voorganger, dan belooft het een sterke game te worden. Met de online multiplayer, het jetpack, de stem van Isaac, de nieuwe wapens en de nieuwe monsters lijkt Dead Space 2 alvast genoeg vernieuwing te brengen. Iedereen die ervan geniet om eens goed te griezelen zal alvast uitkijken naar eind januari. Vanaf dan vinden we Dead Space 2 immers in de winkelrekken.
0 reacties op "Dead Space 2"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier