Cosmic en existential horror; gedragen door de werken van Steven King en H.P. Lovecraft, zijn deze subgenres voor griezelgenieters enorm gegroeid in recente jaren. Vooral in videogames zien we dit wil met onder andere The Sinking City, Bloodborne, Call of Cthulhu en Date to Die For. Is er in deze markt ruimte voor nóg een nieuwkomer?
Op gamescom gingen wij zitten met uitgever Fulqrum om deze vraag te beantwoorden. Na een korte presentatie en snippets van gameplay, leerden we een aantal dingen. Decadent is een first-person shooter met lichte metroidvania-elementen en een skill tree die het mogelijk maakt heel verschillende speelstijlen erop na te houden.

For family!
Het is tevens een game die spelers probeert te prikkelen met schokkende beelden, waarvan je lang niet altijd weet of ze echt zijn. De hoofdpersoon van dienst is een oorlogsveteraan met een trauma dat enkel versterkt wordt door de invloeden van deze bizarre wezens en het pratende oog op je hand. En we weten wat PTSD normaliter al kan doen. Een voorbeeld hiervan zien we wanneer hij een monster kapot schiet, om zich enkele seconden later te realiseren dat hij een audiovisuele illusie zag en een onschuldige burger letterlijk een kop kleiner heeft gemaakt.
Dus waarom? Waarom is een man als deze in strijd met deze monsters? Het antwoord is familie. Zoonlief is vermist en hij is afgereisd richting de noordpool omdat hij daar te vinden moet zijn. Wat hij echter vindt, is een cult, een hoop slachtoffers, voer voor je nachtmerries en heuse pocket dimensies die daar nog een tandje bovenop doen.
Zijn trauma mag dan wel verschrikkelijk zijn, maar zijn oorlogservaring komt hem ten goede. De verschillende schietijzers die je kunt bemachtigen, kunnen je veilig houden en kunnen modulair worden geüpgraded. Niet enkel met conventionele verbeteringen als een groter magazijn, maar ook verbeteringen van een occulte aard, waardoor je letterlijk met vuur gaat spelen.
Dit alles zag ik op het scherm gebeuren zonder zelf te spelen. De game was, helaas, nog niet in een speelbare staat, dus daar moesten we het voor nu mee doen. We konden echter wel een ontwikkelaar strikken voor een kort interview:

Interview
Het is duidelijk dat Decadent een horrortitel is, maar tegenwoordig is dat een breed begrip. De cosmic horror-elementen zijn duidelijk maar kunnen we meer verwachten? Allicht body horror? Gore? Of suspense horror?
Het is voornamelijk existential horror, waarbij het onbehagelijke gevoel het draagt. Het is geen klassieke horror, al is er wel een kans dat er hier en daar een jumpscare zal komen.
We zagen in de presentatie al een beetje ervan, maar hoe zit het precies met het sanity-systeem?
Dit kan zich uiten in hallucinaties of dat je je bijvoorbeeld niet meer kunt bewegen omdat je ‘’frozen in fear’’ bent. Er zijn echter een positieve uitkomsten mogelijk, net zoals dat je een onschuldige neer kan schieten.
Wordt je afgestraft voor wat je in zo’n moment doet? Bijvoorbeeld de persoon die werd afgeschoten in een psychose?
Nee, er is niet zoiets als een reputatiesysteem. Het moment in de snippet was scripted en zal altijd gebeuren en als dit verder gebeurt, zitten daar geen directe consequenties aan.
Verwachting:
Decadent heeft weten te boeien met wat het heeft getoond, maar snippets zijn onvoldoende om al echt een verwachting te scheppen. Dat ik echter ondanks dat enthousiast ben om meer te zijn, spreekt boekdelen.
0 reacties op "Decadent"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier