In de jaren dat de studio Rare voor Nintendo werkte, werd de een na de andere ijzersterke franchise uit de grond gestampt. Perfect Dark, Donkey Kong Country, Star Fox en noem het allemaal maar op. Het gros van die franchises bleef eigendom van Nintendo en kreeg een ander ontwikkelteam toegewezen. Retro Studios is, nadat ze het “Metroid-stokje” hebben overgedragen aan Team Ninja, weer 100% beschikbaar en Nintendo besloot ze op te zadelen met een gloed nieuwe Donkey Kong Country. Niet vreemd, want Retro Studios heeft met de Metroid Prime-reeks bewezen dat ze over kwaliteit beschikken. Zouden ze dat met Donkey Kong Country Returns ook kunnen?
Tijdens de persconferentie van de E3 werd Donkey Kong Country Returns met gejuich ontvangen. De eerste Donkey Kong Country, welke in 1994 voor de Super Nintendo verscheen, en de vervolgen daarop roepen nog steeds bij enorm veel gamers nostalgische gevoelens op. Hoewel de games het als platformer absoluut niet het niveau van de tweedimensionale Mario-games haalden, hadden ze toch een bepaalde charme. Deze charme zorgt ervoor dat veel gamers nog steeds reikhalzend uitkijken naar een nieuwe platformer van de behaarde aap Zij worden dus op hun wenken bediend, want Donkey Kong Country Returns zal dit jaar nog uitkomen.
Kort gezegd speelde je in voorgaande Donkey Kong Country games met apen die zich een slag in de rondte renden om zoveel mogelijk bananen en KONG-letters te pakken, om vervolgens het einde van een level te bereiken. In de levels werd je volop belaagd door vijandelijk gespuis, liet je je afschieten door tonnen en kanonnen, reed je in mijnwagentjes en zat je zo nu en dan op de rug van een dier. Als je drie dezelfde dierensymbolen pakte, mocht je even door een bonuslevel heen om nog meer bananen te pakken.
Aan die opzet is niet veel veranderd in Donkey Kong Returns. De bananen en de letters zijn terug van weggeweest, de tonnen zijn nog steeds in grote getale aanwezig en zelfs de mijnkarretjes maken wederom hun intrede. Het verzamelen houdt nog niet op bij de bananen en de KONG-letters. Er zijn ook nog eens puzzelstukjes, bananenmunten en ballonnen. Nostalgie op en top, dat is wat we kunnen verwachten. Retro Studios heeft echter niet stilgezeten, want de ontwikkelaar heeft genoeg nieuws toegevoegd. Wat dacht je bijvoorbeeld van een co-op modus?
Daar waar je normaal wel kon switchen tussen Donkey en Diddy, liep er toch altijd wel iemand voor aap bij. In Returns is het niet langer zo dat Diddy zomaar achter Donkey aanloopt en andersom. Als je met z’n tweeën bent, kun je namelijk beiden een aap besturen. Als een van beide doodgaat, dan zal hij verderop uit een ton tevoorschijn komen. Waar die tonnen wel allemaal niet goed voor zijn…
De apen hebben in Donkey Kong Returns ook nieuwe streken. In de co-op kan Diddy Kong gebruik maken van een soort jetpack. Deze wordt door vuurpijlen aangedreven en maakt het mogelijk dat Donkey Kong voor korte tijd opgetild kan worden. Donkey zelf kan ook iets nieuws, hij kan zich namelijk oprollen als een bal en vervolgens met Diddy trappelend op zijn rug rondrollen.
Halverwege de jaren negentig waren de pre-rendered graphics van Donkey Kong Country fenomenaal. Retro Studios is niet erg ver van dit principe afgestapt. Als je namelijk naar de beelden kijkt, zul je direct zien dat het wederom tweedimensionaal is. Echter heeft de ontwikkelaar wel duidelijk naar Donkey Kong Jungle Beat gekeken wat betreft de vormgeving van de diverse vijanden en dergelijke. Alles lijkt semidriedimensionaal en in sommige gevallen wordt hier ook gebruik van gemaakt op gebied van gameplay. Zo zie je soms de eindbazen op de achtergrond al rond dwarrelen en weet je dat je vroeg of laat met deze gevaartes te maken zult krijgen. In video’s op het internet waren er ook al vallende pilaren op de achtergrond te bespeuren. De rotsblokken die hierbij vrijkomen zul jij moeten ontwijken.
Retro Studios is verantwoordelijk geweest voor Metroid Prime, zoals jullie weten. Een van de sterke punten van die trilogie was de muziek. Bij Donkey Kong Country was deze ook niet onaardig en daarom is het ook goed om te horen dat Kenji Yamamoto, de man achter de Metroid Prime soundtracks, oude Donkey Kong Country nummers van een nieuw jasje zal voorzien.
Conclusie
Een vervolg op een spellenreeks die door het gros van de gamers enorm hoog geprezen wordt, lijkt een garantie op succes. Tot nu toe belooft Donkey Kong Country Returns een erg leuke game te worden. Het is duidelijk dat Retro Studios de klasse in huis heeft om een sterke titel af te leveren en de voortekenen zijn tot nu toe uitstekend. Op de redactie slaan we al ongeduldig met onze platte handen op de grond en zijn we op bananenrantsoen. We kunnen niet wachten op de nieuwe Donkey Kong Country.
0 reacties op "Donkey Kong Country Returns"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier