hotness 0
Preview

Dragon Age 2

Gepost door

Dat spelletjesfabrikant BioWare het de laatste jaren uitstekend doet is niemand ontgaan. De Mass Effect-serie en het vorig jaar verschenen Dragon Age: Origins zijn hier hoofdzakelijk verantwoordelijk voor. Op GameQuarter scoorden beide RPG’s dan ook boven de 90%, iets wat ten tijde ons achtjarig bestaan slechts sporadisch is voorgekomen. Mass Effect 3 en Dragon Age 2 staan daarom vrij terecht al in de startblokken. De laatstgenoemde titel nemen we in deze impressie uitgebreid onder de loep.

Dragon Age 2 is tegelijkertijd wel en niet een opvolger van Dragon Age: Origins. Ja, het speelt zich wederom af in de mystieke wereld van Fherelden. Maar nee, het verhaal in de sequel staat geheel los van de vertelling uit Origins. Dit vervolg speelt zich namelijk eveneens af tijdens de Blight, een periode waarbij een wereld geteisterd wordt door de vijandelijke darkspawn. Het verhaal neemt in totaal tien jaar in beslag, tegenover de twaalf maanden in Origins. Je kruipt in de huid van Hawke, de jonge kampioen van Kirkwall, die dit keer is voorzien van een stem. In Origins werd de geboorteplaats van Hawke verwoest tijdens de Blight en in Dragon Age 2 volgen we zijn familie die moeten vluchten voor het kwaadaardige gespuis. Zoals je ziet is het spel minder RPG geworden, daar je niet kunt kiezen uit meerdere rassen, maar gebonden bent aan de mens Hawke.

Deze keuze kun je vooraf natuurlijk als een groot gemis bestempelen. Stiekem doet ondergetekende dat ook, maar het blijft natuurlijk onduidelijk hoe dit gaat uitpakken. Immers, bij de Mass Effect-serie ben je ook gebonden aan één persoon. Dat terwijl we geen diepgaandere RPG als Mass Effect 2 gespeeld hebben. Net zoals die game belooft BioWare dat Dragon Age 2 een heel persoonlijk en emotioneel verhaal gaat vertellen. Meer dan voorheen krijg je de meest onmogelijke keuzes voorgeschoteld waar je achteraf veel spijt van kan krijgen. Het laten leven danwel iemand vermoorden heeft nu veel sneller consequenties als dat in het eerste deel het geval was.



Een grote aanleiding daarvoor is het verbeterde conversatiesysteem. Na het uitkomen van Origins verscheen er de nodige kritiek op het voeren van gesprekken. Sommige gekozen dialoogopties bleken uiteindelijk toch niet het juiste antwoord te zijn waarnaar men juist op zoek was. BioWare heeft deze gebeden verhoord, met als uitkomst dat er voortaan icoontjes voor de mogelijke antwoorden komen te staan. Zo komt er voorts een olijftakje voor een nobel antwoord, een lachend masker als je in een sarcastische bui bent en een vuist voor een agressieve reactie te staan. De ontwikkelaar denkt hiermee een nog sterkere relatie tussen hoofdpersoon en speler te kunnen creëren. Het leuke aan dit systeem is dat Hawke zich aan de hand van jouw keuzes zich anders gaat ontwikkelen. Wanneer je vaker voor het lachend maskertje gaat kiezen, is de kans groot dat de jonge krijger zich tijdens het spelen én in tussenfilmpjes zich sarcastischer gaat gedragen. Naargelang je op deze manier het spel blijft spelen, zullen er meer en meer sarcastische dialoogopties beschikbaar komen.

Wat bij Mass Effect 2 voor het eerst geïntroduceerd werd, kunnen spelers nu ook bij deze RPG verwachten: het importeren van save-bestanden. Spelers die het eerste deel doorgrondig hebben gespeeld krijgen de mogelijkheid om hun avontuur, met alle beslissingen die ze destijds gemaakt hebben, mee te nemen naar het tweede deel. Voor men die het origineel niet gespeeld heeft is er geen paniek, want het importeren is slechts optioneel en daardoor niet verplicht.

Om nog meer spelers met Dragon Age 2 te kunnen bereiken is er nog iets anders op de schop gegaan: het gevechtsysteem. Vooral de console-versies hebben wat dat betreft een grote schoonmaakbeurt gehad, daar het systeem op die versies op stevige kritieken kon rekenen. De laatste presentaties wijzen uit dat PS3-en Xbox 360-eigenaren in kleinere mate een hack ’n slash’er kunnen verwachten. De vraag is of dat hardcore-liefhebbers hier wel op zitten te wachten. De gevechten zullen overigens op alle versies meer spektakel en dynamiek bevatten.



Op de PC zijn de strategische taferelen echter wel gewoon van de partij. Zo laat de verbeterde tactische modus je deze keer toe om het spel te pauzeren en vervolgens je teamgenoten een nieuwe positie toe te wijzen, waarna je naderhand weer vrolijk verder kunt hakken. Sommige spelers vonden het ook jammer dat de magiër geen finishing move kreeg toegewezen. Hier is naar geluisterd, met als gevolg dat deze spelers kunnen rekenen op een overweldigende dodenspreuk waar je U tegen zal zeggen.

Hiervoor heeft Dragon Age 2 helaas op het gebied van bloed veel moeten inleveren, getuige de screenshots. BioWare heeft hierop gereageerd en ze vertelden dat het bloedgehalte in het origineel bij tijd en wijle veel te overdreven was. Daarnaast moeten ze rekening houden met de strenge regeringen in Duitsland en Zwitserland. Wederom een perfect voorbeeld dat ze met deze potentiële titel een zo groot mogelijk publiek willen bereiken. Verder valt op de beelden te zien dat in Dragon Age 2 vooral de gezichtsanimaties sterk zijn verbeterd. Op het moment van schrijven vallen de textures en omgevingen helaas wat tegen, maar dat kan natuurlijk hier en daar nog bijgeschaafd worden. De cinematische tussenfilmpjes verdienen echter wel alle lof gezien deze er grafisch erg sterk uitzien.

Conclusie

Dragon Age 2 gaat een totaal andere weg in als haar voorganger en dit lijkt op papier de serie goed te doen. De veranderingen die BioWare heeft doorgevoerd lijken de speler nóg meer de mogelijkheid te geven om een eigen stempel op het verhaal te drukken. Hardcore-liefhebbers zullen, net als bij Mass Effect 2, niet blij zijn met dat veel RPG-elementen zijn ingeleverd voor actie en spektakel. Dit tweede deel mag dan ook niet gezien worden als een direct vervolg op Origins, maar meer als een frisse doorstart van een fantasierijke RPG-reeks.

0 reacties op "Dragon Age 2"