hotness 4
Preview

Dwarfheim

Gepost door

Het RTS-genre heeft wel eens betere tijden gekend. De tijd dat Age of Empires, Command & Conquer en WarCraft 3 nog hoogtij vierden is voorbij. Toch durven sommige ontwikkelaars het nog aan om RTS-games te ontwikkelen, zij het vaak wel indie-developers. Ontwikkelaar Pineleaf Studio zag nog wel heil in het genre en ontwikkelde een fantasy RTS die volledig draait om samenwerking. Dwarfheim is speelt zich namelijk altijd af in een 3vs3 setting. Is dit meteen de valkuil voor het spel? Of de vernieuwing waar gamers naar snakte?

In Dwarfheim vormen drie spelers een team. In dat team worden drie rollen verdeeld, namelijk de Miner, Builder en General. Eerstgenoemde moet onder de grond duiken en daar zorgen voor ijzer, steenkool, staal, goud en nog veel meer. Dit doet hij door een ingewikkeld netwerk aan lopende banden aan te leggen. Een beginnende Miner zal veel moeite hebben om het gehele proces vloeiend en snel te automatiseren. Het is tegelijkertijd wel een heerlijke uitdaging. Je krijgt eigenlijk weinig mee van al het geweld dat zich aan de oppervlakte bevindt, tenzij je teamgenoten het natuurlijk aan je melden. Soms kunnen tegenstanders wel ondergronds gaan en proberen jouw indrukwekkende logistieke bouwwerk te ruïneren. Aangezien jouw taak niet vechten maar produceren is, zul je goed moeten communiceren met de General van het team, die de manschappen onder zijn hoede heeft.

De General is de rol die alle offensief ingestelde spelers zal aanspreken. Jij bent de enige die units kan maken die aanvallen en verdedigen. Jij zult de map moeten scouten en aanvallen moeten opzetten en afslaan. Je schaakt eigenlijk op twee borden tegelijk, want het tabblad van de onderwereld vraagt ook om aandacht. Een goed communicerende miner zou prettig zijn in dat geval. De Builder is verantwoordelijk voor de opbouw van de basis. Hij zorgt dat er genoeg hout en voedsel is om het mijnnetwerk te bouwen en de manschappen eten te geven. Daarnaast kan hij brouwerijen bouwen die voor buffers kunnen zorgen. Deze buffers zorgen voor voordelen die jouw offensieve units beter uit de verf laten komen. Elke speler kiest voor het starten van een spel ook nog voor een Thane. Dit is een held die specifieke kwaliteiten met zich meebrengt, zoals een doorgewinterde healer of meer een tank-unit.

Van de drie rollen is de General overduidelijk het minst populair. Alhoewel het echt wel uitdagend kan zijn om de units over de map te laten bewegen en aanvallen af te slaan en op te zetten, trekken de Builder en met name Miner toch meer de aandacht. Regelmatig kreeg ik dan ook discussies voor het opstarten van een potje. Wie is dit keer de General?

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd


De opzet van een 3vs3 game is origineel, zeker voor een RTS. Het vraagt natuurlijk wel om twee vrienden die op hetzelfde moment online kunnen zijn. Je wilt liever niet met een wildvreemde in het team komen, omdat de communicatie hoogstwaarschijnlijk een stuk stroever zal verlopen dan wanneer je met je eigen vrienden speelt. Pineleaf Studio heeft geprobeerd met de Friends Pass de community te vergroten, maar is daar overduidelijk nog niet in geslaagd. De servers zijn met enige regelmaat verlaten, waardoor het al snel aankomt op potjes spelen tegen de AI, en laat die AI nou net niet de trekpleister van de game zijn. Het spel komt momenteel met vier modi: Conquest, Skirmish, Survival en Sandbox. Eerstgenoemde is doorgaans geen optie, want dat is een competitieve match tegen drie tegenstanders. Daar die lang niet altijd te vinden zijn, schakel je snel door naar de andere drie. Skirmish is zoals je het zou verwachten: een regulier potje tegen drie computergestuurde vijanden. Survival laat het je met je twee vrienden opnemen tegen hordes aan vijanden en de Sandbox is vooral om tactieken te proberen en het spel te leren kennen. Je kunt samen spelen met de AI wanneer je vrienden even niet kunnen, maar laten we meteen maar stellen dat dat absoluut niet aan te raden is.

De potentie


Dwarfheim is een game die zich nog in Early Access bevindt. De ontwikkelaar is erg actief op de socials en op Steam zelf en voert met enige regelmaat updates door. Het spel heb ik de afgelopen maanden dan ook zeker stappen zien zetten, zowel op grafisch als gameplay-technisch vlak. Pineleaf Studio mikte oorspronkelijk op een release deze zomer, maar de vraag is of dat gehaald gaat worden. De vraag is of er nog veel dingen gaan veranderen. De kern is duidelijk nog niet omarmd door de gamers, want het aantal spelers op de servers is simpelweg schrikbarend laag. Dit zou dan ook de bottleneck kunnen worden voor Dwarfheim, wat zeker zonde is omdat een poging tot het ontwikkelen van een verfrissende co-op RTS zeker gewaardeerd zou mogen worden.

Conclusie

Dwarfheim is een interessante co-op RTS met een vernieuwende blik op het genre. De coöperatieve eisen zijn zeker op het eerste gezicht interessant, alhoewel de ene rol wel overduidelijk populairder is dan de ander. De ontwikkelaar doet hard zijn best om het spel te finetunen en te verbeteren. Onder aan de streep zal het spel nooit aan te raden zijn voor gamers die het alleen willen spelen, omdat de kracht van het spel echt in 3vs3 zit. Het is te hopen dat er ergens nog een blik met spelers opengetrokken kan worden, want anders zien we de toekomst voor Dwarfheim somber in.

0 reacties op "Dwarfheim"