hotness 0
Preview

Eternal Sonata

Gepost door

De bezoekers van GameQuarter zullen er vast achter zijn gekomen dat Microsoft flink zijn best doet om Japan (wat betreft de 360) aan de haak te slaan. Meerdere keren is deze poging tevergeefs geweest, alleen Blue Dragon slaagde er tot nu toe in om de Xbox 360 eens flink in de steigers te zetten. Maar dat was helaas niet genoeg, men was de krachtige spelcomputer al snel vergeten toen er weer nieuwe titels uitkwamen op de Nintendo DS en Wii. Volgende maand hoopt Microsoft met Eternal Sonata de Xbox 360 te laten opbloeien in het land van de Rijzende Zon.

Eternal Sonata, een Japanse RPG waar wij naast Lost Odyssey verschrikkelijk naar uitkijken. Niet alleen omdat het grafisch kleurrijk en gedetailleerd in elkaar zit, maar ook omdat de game draait om muziek, klassieke muziek beter gezegd. Nu weet ik dat het merendeel van jullie lezers niet warm wordt van deze kalme, rustgevende klanken, maar de meesten vergeten alleen dat dit het muziekgenre is dat bij uitstek gebruikt wordt. Denk bijvoorbeeld maar aan BioShock of Halo 3, van die soundtrack krijg je toch werkelijk kippenvel?

Dat is dan ook precies de reden waarom ontwikkelaar Tri-Crescendo voor deze muzikale kant is opgegaan. Eén van de grootste muzieklegendes aller tijden, Frédéric François Chopin, speelt dan ook een grote rol in Eternal Sonata. In de game zul je de kans krijgen om de laatste levensuren van deze Poolse muzikant mee te maken, bovendien zul je ook enorm veel te weten komen over de persoon zelf. Je zult helaas niet met hemzelf kunnen spelen, maar merkwaardig genoeg ín het hoofd van de gestoorde componist!

Datgeen valt dan ook meteen te merken. De game is werkelijk één van de meest muzikaal achtige RPG-games ooit. Een droomwereld vol muzikale achtergronden en blije wezens gaat voor je open naarmate je in het hoofd van deze protagonist zit. Al snel wordt duidelijk dat je in de huid kruipt van een jonge, andere Chopin, die al snel het jonge meisje genaamd Polka ontmoet. Zij heeft net als (de echte) Chopin last van een ongeneeslijke ziekte. Al snel komt er een ander persoon bij het genootschap, die Polka en Chopin graag wilt helpen om een medicijn te vinden voor haar dodelijke ziekte.

Artistiek blijkt het dus allemaal snor te zitten met Eternal Sonata. De wapens, achtergronden, monsters en zélfs de namen van personages en steden zijn gebaseerd op muziekgenres en instrumenten. Ook heeft uitgever Namco Bandai Motoi Sakuraba ingehuurd om de soundtrack te verzorgen. Deze componist kennen we onder andere van de Tales-games, Baten Kaitos en Valkyrie Profile. De Chopin-stukken worden gespeeld door de Russische pianist Stanislav Bunin, die al heel zijn leven muziek heeft gespeeld van ‘zijn grote held’.

Maargoed, los gezien van het feit dat het audiovisueel als muziek in de oren klinkt, moet het qua gameplay natuurlijk ook goed zitten. De ontwikkelaar heeft ook hier besloten een andere kant op te gaan. Het vechten heeft namelijk iets weg van turnbased én realtime actie. Onduidelijk? Laat mij het even uitleggen: tijdens een gevecht zie je links in beeld een meter lopen, wanneer deze leeg is, zal de volgende in de rij zijn of haar aanval plaatsen. Deze meter zal alleen leeglopen wanneer je ook daadwerkelijk een actie onderneemt. Denk hierbij aan lopen, slaan, magie gebruiken en van afstand toeslaan. Het is dus een soort kat-en-muis spel in Eternal Sonata.

Een ander leuk aspect in de game is de mogelijkheid om deze met z’n tweeën te spelen. Deze feature voegt natuurlijk wel wat extra tactiek toe, omdat in dit soort games samenwerken tussen partyleden nu eenmaal cruciaal is om te overleven. Een kanttekening is wel dat dit gebeuren niet online gaat, het is alleen mogelijk om met een vriend of vriendin te spelen. Wellicht dat in de toekomst Namco Bandai een online functie op Xbox Live Marketplace lanceert, je weet het maar nooit.

Naast alle genoemde facetten zullen er in Eternal Sonata sidequests en extra’s te vinden zijn. Zo zit er bijvoorbeeld een fototoestel in de game verwerkt, waarmee je dus foto’s kunt nemen van allerlei vijanden tijdens een gevecht. Deze foto’s kunnen, mits de kwaliteit van de foto oké is, veel geld opleveren. Een ander leuk voorbeeld is het verzamelen van muziekstukken die je vervolgens zelf kunt spelen. Dit zal je eveneens veel geld opleveren als er tenminste veel vraag naar is.

Conclusie

Linear, dat is het enige wat Eternal Sonata op het eerste gezicht in de weg kan zitten. Met maar één weg en maar één hoofddoel kan het zijn dat de game na verloop van tijd saai wordt. Gelukkig is dit dan ook het enige foute (?) wat ik kan bedenken. De game heeft namelijk op andere punten heel veel indruk gemaakt: de droomwereld ziet er sfeervol uit, de soundtrack is écht aanwezig en de vele extra's doen ons verlangen naar de maand oktober, wanneer de game exclusief voor de Xbox 360 verschijnt. Om deze vier weken te overleven heeft uitgever Namco Bandai bekend gemaakt dat er deze maand een demoversie van de game verschijnt.

0 reacties op "Eternal Sonata"