hotness 0
Preview

Eternal Sonata (PS3)

Gepost door

Eternal Sonata verscheen een jaar geleden exclusief op de Xbox 360 en werd goed ontvangen door de media. Nu de PS3-port al uit is in Noord-Amerika (wij Europeanen kunnen pas in februari met de game aan de slag), wordt het tijd dat wij een blik werpen op deze kleurrijke RPG van tri-Crescendo. Dankzij de tot nu toe beperkte hoeveelheid RPG's voor Sony's console, is zo'n game natuurlijk altijd welkom.

Vrolijke graphics, klassieke muziek, en een leuk verhaaltje zijn typische kenmerken voor Japanse RPG's. In Eternal Sonata is dit ook niet anders. Je vecht tegen monsters, verzamelt objecten en bezoekt allerlei landschappen zoals grotten en bossen. Niks origineels dus, maar games zoals deze heeft de PS3 hard nodig. Of deze port nog goed genoeg is om de PS3 een hand toe te helpen, is nog maar de vraag.

Het fantasierijke verhaal van Eternal Sonata gaat over de Franse pianist 'Frederic Francois Chopin', een echt persoon die in de negentiende eeuw beroemd was vanwege zijn prachtige muziek. Chopin ligt bewusteloos op zijn sterfbed, zonder hoop op beterschap. Vervolgens maak je een droom mee van Chopin, waarin de gehele game zal plaatsvinden. Een originele manier om een verhaal te vertellen, want er kan van alles gebeuren in de gedachtes van de muzikale Fransman.

Verschillende karakters zijn speelbaar in de magische wereld van Chopin's droom. Je loopt vrij rond in een omgeving met monsters die je paden kruisen. Kom je te dicht in de buurt, dan beland je in een gevecht dat zich afspeelt in een beperkte ruimte, waarbij acties gelimiteerd zijn aan de tijd. Wanneer jij aan de beurt bent, heb je de tijd om na te denken over je acties, zolang je maar niet beweegt. Het aantal seconden bewegingsvrijheid is afhankelijk van het level van de groep.

Tijdens gevechten kunnen de personages om de beurt hun acties verrichten. Met kruisje en driehoekje voer je normale en magische aanvallen uit. Aanvallen zijn sterker als personages achter vijanden staan, maar dan ben je wel extra secondes kwijt. Je moet ook rekening houden met licht en donker, want personages hebben de gewoonte om van aanval te veranderen. Je zal bijvoorbeeld in de schaduw geen magische aanvallen kunnen doen die zonlicht vereisen, en 'schaduwaanvallen' in het zonlicht zijn eveneens onmogelijk. Vijanden kunnen bovendien van vorm veranderen als ze in de schaduw belanden, en dit maakt ze sterker (en vooral groter). Er moet constant gelet worden op licht en donker. Het vechtsysteem is daardoor een stuk leuker om te spelen.

Als jou party klaar is met aanvallen, is het de beurt aan de vijand. Je hoeft niet doelloos te wachten totdat de beurt voorbij is, want door op het juiste moment te blokkeren, wordt de schade aanzienlijk verminderd. Ook zijn aanvallen te counteren zodat je een groot voordeel uit de beurt van de tegenstander kan halen. Verwacht geen diepgaande actie, maar het vechtsysteem is fris en origineel genoeg om te voorkomen dat men de controller al na een half uurtje neerlegt.

Bij een port van een jaar oude game is het logisch dat de benadeelden wat nieuwe extra's krijgen. De PS3-versie van Eternal Sonata is dan ook geen uitzondering. De game bevat namelijk nieuwe speelbare personages en missies met bijbehorende filmpjes. Ook heb je de keuze tussen Engelse en Japanse stemmen. Redenen genoeg dus om deze titel in de gaten te houden.
 

Verwachting

Eternal Sonata voor de PS3 is wat aan de late kant en het is geen revolutionaire RPG, maar zal (net zoals de 360-versie) een aankoop waard zijn voor de RPG-fans. De vrolijke graphics zijn iets wat vele zullen aanspreken na al die grauwe titels. En dan is er natuurlijk het verhaal en het vechtsysteem die voor een frisse wind zorgen in het matige aanbod van RPG's voor de PS3. PS3-eigenaren kunnen in februari in de kleurrijke droom van Chopin aan de slag.

 

Conclusie

 

0 reacties op "Eternal Sonata (PS3)"