hotness 0
Preview

FIFA 11

Gepost door

Ieder jaar verschijnt er weer een nieuwe editie van FIFA op de markt en dat is ook dit jaar niet anders. Enkele jaren terug kreeg de reeks vooral kritiek te verwerken, omdat er weinig vooruitgang te merken was. Sinds de komst van de Xbox 360 en de PlayStation 3 gaat het met FIFA weer de goede kant op. FIFA 08 was een serieuze verbetering te noemen en ook de edities 09 en 10 werden heel goed onthaald. De verwachtingen voor dit jaar liggen dan ook erg hoog. EA Sports gelooft al vast dat zij die verwachtingen kunnen inlossen met enkele veelbelovende nieuwe features.

De grootste vernieuwing van FIFA 11 is volgens de ontwikkelaar de revolutionaire Personality+ feature. Ieder speler krijgt meer dan ooit zijn eigen persoonlijkheid en eigenschappen, zodat de spelers meer van elkaar gaan verschillen. Bij FIFA 10 had iedere speler slechts een paar hoofdeigenschappen en dat waren: schieten, kracht, snelheid en acceleratie. Bij FIFA 11 komen daar nog wat eigenschappen bij: dribbelen, passen, werkkracht, vrijlopen en verdedigen. Dit moet er voor zorgen dat iedere speler zijn eigen sterke en minder sterke punten heeft. Met Messi en Ronaldo heb je een perfecte balcontrole en een sterke dribbel in huis, terwijl een speler als Terry al eens een bal van de voet durft laten te springen, maar wel een perfecte tackle in kan zetten. In het verleden kon je bekende spelers vooral aan hun gezichten herkennen. Volgens EA Sports gaan we ze dit jaar ook aan hun spelstijl herkennen.

Net zoals ieder jaar is het passing systeem weer onder handen genomen. Volgens EA waren de ping pong passen, zoals ze het zelf noemen, het mindere punt van FIFA 10. Je kon immers de bal heel gemakkelijk rondspelen. De bal kwam zo goed als altijd aan en de spelers hadden ook nog een perfecte balaanname. Hierdoor kon je veel te snel en te gemakkelijk een aanval opzetten. Voor dit jaar is er gekozen voor Pro-passing. Dit is een moeilijker en vooral realistischer passing systeem. Enkel met spelers van het type Iniesta kan je een bal in één tijd doorspelen. Met de minder goede voetballers is het aangeraden om de bal eerst onder controle te brengen, alvorens een accurate pass te kunnen versturen. Dit brengt een iets tragere gameplay met zich mee, aangezien het langer duurt voor je een degelijk aanval kunt opzetten. Verder krijgen we een meter terug waarmee we de kracht van de pass kunnen regelen. Dit werkt volgens de ontwikkelaar erg goed. Als je een pass van vijftien meter verstuurd met de kracht voor maar tien meter, dan zal de bal ook nog wel tot bij de medespeler raken maar de kans op een onderschepping van de tegenstander wordt dan veel groter. Via een HUD kan je overigens zien hoeveel kracht je nodig hebt om een perfecte pass te trappen. Bovendien houdt het spel er rekening mee als je een mindere pass geeft. Als de volgende speler dan de bal in één tijd wil doorspelen, dan is de kans veel groter dat dit mis zal lopen.



De Be A Pro modus is samen met de Coach modus geschrapt voor FIFA 11. Maar niet getreurd, want hiervoor krijgen we een volledig nieuwe Carrière modus in de plaats. Je kan nu vijftien seizoenen spelen als speler, manager of speler/manager. Het transfersysteem is ook uitgebreid. Anders volstond het om enkel met het team te onderhandelen. Deze keer zal je daarnaast ook de speler zelf moeten zien te overtuigen. Hierdoor moet het weer wat moeilijker worden om grote namen naar een kleinere club te halen. Dit jaar worden alle andere competities mee gesimuleerd. Dit maakt de wereld in FIFA levendiger en je kan bovendien telkens kijken naar de uitslagen in de andere competities. Je beschikt nu ook over een kalender. Hierop staan alle wedstrijden en de tijd loopt ook van match tot match. Als er ondertussen iets belangrijks gebeurt, zoals bijvoorbeeld een bod op een speler of een email van het bestuur, dan stopt de kalender op de dag van de gebeurtenis zodat je kan reageren. Dankzij dit systeem behoren de fouten in de planning tot het verleden. Bij de vorige FIFA’s kwam het soms wel eens voor dat je meerdere wedstrijden op één dag moest afwerken, waardoor je met een uitgeputte ploeg op het veld stond.

Nog een punt dat bij de voorganger wat minder goed was, waren de keepers. De doelmannen moeten deze keer weer wat beter gaan presteren. Vooral op één tegen één situaties zijn ze beter. Bij FIFA 10 stormden de keepers dan uit hun goal om de aanvaller onder druk te zetten. Hierdoor kon je echter zeer simpel scoren door middel van een lobbal. Deze keer komen de keepers wat minder snel uit hun doel. Bovendien is het een stuk moeilijker geworden om een goed lobbal te geven. Je zal de bal goed onder controle moeten hebben en zorgen dat je met het sterke been van de speler trapt. Anders zullen de meeste lobballen fout lopen. De Personality+ feature heeft ook zijn invloed op de keepers. Sommige doelmannen gaan hierdoor eerder de bal met de voeten proberen weg te vegen terwijl andere de bal in handen proberen te krijgen. Jongere keepers staan bovendien sneller op dan hun oudere collega’s.

En dan zijn er nog enkele kleinere toevoegingen. Je krijgt de keuze om handsballen aan- of uit te zetten. Hiervoor is een simpele reden. Veel mensen vroegen om deze feature, maar omdat de AI nog niet zover staat dat ze echt hun best kunnen doen om een handsbal te vermijden, is er de optie om het uit te zetten. Als je in FIFA 11 een geweldige goal weet te scoren, dan kan je de herhaling opslaan op je harde schijf. Dit is zelfs mogelijk tijdens een online wedstrijd. En dan is er nog de mogelijkheid om je eigen muziek te importeren in het spel. Die liedjes kan je toewijzen aan bepaalde teams en competities. Zo hoor je bij de opkomst van een ploeg, bij een doelpunt en op het einde van de wedstrijd je favoriete songs door de stadionspeakers knallen. Je kan ook met een groep je favoriete voetbal liederen inzingen en aan het publiek in het spel toevoegen. Het juichen is nog een beetje uitgebreider. Bepaalde spelers hebben nu hun eigen manier om een doelpunt te vieren. Bekende spelers zullen in het spel dus op dezelfde manier een feestje bouwen zoals ze dat in het echt doen.



De PC-versie van FIFA 11 gaat op dezelfde engine draaien als de Xbox 360- en PlayStation 3 versie. De gameplay en de graphics hebben op de PC dus een serieuze boost gekregen. De versie voor de Wii krijgt dan weer een exclusieve straatvoetbal modus. Hierbij kun je op kleinere in- en outdoor terreinen spelen die omringd zijn door een muur. Die kan je gebruiken om passes te geven. Op deze kleinere velden wordt er vijf tegen vijf gespeeld. Het is ook mogelijk om deze straatvoetbalmodus online uit te oefenen tegen andere gamers. Alle edities kunnen gebruik maken van het creatie center. Dat is een applicatie die de fans toelaat om alle spelers en teams naar eigen wensen aan te passen. Je kan ook een volledig nieuw team in elkaar boksen. Dat team kan je overigens ook in de nieuwe carrière modus gebruiken. Als laatste probeert EA Sports de online ervaring leuker te maken door de quitters aan te pakken. Zo zou de tegenstander toestemming aan jou moeten vragen om het potje te verlaten, waarop jij vervolgens kan antwoorden. Er is ook een mogelijkheid dat de computer het team overneemt als een speler weggaat. 

Conclusie

FIFA 11 lijkt nog een betere game te gaan worden dan zijn voorganger. Vooral het Personality+ systeem, de pro passing feature en uiteraard de volledig nieuwe carrière modus moeten hiervoor gaan zorgen. Dan rest wel de vraag of FIFA 11 met deze uiterst realistische en iets tragere gameplay gesmaakt zal worden door iedereen of als de casual gamers hierdoor misschien zullen afhaken? Voor de PC-gamers wordt het moeilijk om FIFA 11 te laten liggen. Nu het dit jaar eindelijk gelijk is aan de console-versies zal dit meteen de beste FIFA ooit worden voor PC. Hopelijk geld dit ook voor de andere edities. Ik kijk er alvast naar uit.

0 reacties op "FIFA 11"