In de tijd dat de GameBoy Advance nog de meest recente handheld was, verschenen er vele strategische spelletjes op die handheld. De namen Advance Wars en Fire Emblem zullen vermoedelijk de meeste bellen doen rinkelen bij fans van strategische spellen. Van beide veelgeprezen strategieseries verschenen twee delen, waardoor bezitters van een GBA met vier ijzersterke strategiespellen werden verwend. Maar er verschenen nog veel meer strategiespellen, waarvan Final Fantasy Tactics Advance niet alleen één van de bekendste, maar ook één van de beste games was. Deze strategietitel krijgt, net als Advance Wars eerder kreeg, een vervolg op de DS. Deze opvolger gaat door het leven onder de naam Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift (FFTA2).
In FFTA2 word je als speler wederom ondergedompeld in de wonderlijke fantasiewereld Ivalice. Je kruipt in de huid van Luso Clemens, een kleine jongen die de echte wereld verruilt voor de fantasierijke omgevingen van Ivalice door een magisch boek open te slaan. Wie zei dat het lezen van boeken niet vermakelijk kan zijn? Amper bekomen van de verandering van omgeving, doemen de eerste vijandelijkheden al op. Terwijl Luso nog even van de kleurrijke omgevingen lijkt te genieten, die er net iets mooier uitzien dan in de GBA-voorganger, wordt hij vriendelijk doch dwingend verzocht zich aan te sluiten bij de clan Gully. Tenminste, als zijn leven hem lief is.
Als einzelgänger red je het namelijk niet in Ivalice, waar vechten in clans tot een sport verheven lijkt te zijn. Hier hebben we rivaliserende voetbalsupporters die een slagveld ontketenen, in Ivalice zijn er vele clans die allemaal een eigen plekje willen verwerven. Het gevolg is dus dat er vele gevechten gevoerd zullen worden, waarbij Luso hulp krijgt van clanleider Cid en vele andere, gevarieerde personages.
Je clan staat dus niet alleen centraal in het verhaal, maar ook in de gevechten. Uit jouw persoonlijke sterrencast aan rekruten kies je zes figuren die de strijd aangaan met vijandelijkheden. Op het bekende gerasterde slagveld worden beurtelings personen verplaatst. Afhankelijk van hoe snel jouw personages zijn, zullen ze vaker of minder vaak toekomen aan het uitdelen danwel incasseren van klappen. Het is van uiterst belang om een uitgebalanceerde mix van zes medevechters te kiezen, want als we mogen afgaan op de spirituele voorganger van FFTA2, dan zul je de overwinning in de vele gevechten niet cadeau krijgen.
Jouw trouwe groep volgelingen kun je gelukkig volledig naar je hand zetten. Er zijn in totaal 56 klassen, waardoor de keuzevrijheid enorm is. Het zal hierdoor zeker mogelijk zijn om een goede mix van krachtige krijgers, geslepen boogschutters en toverende magiërs samen te stellen. Behalve individuele talenten zijn er ook clanvaardigheden die verworven kunnen worden. Waar racegames autoliefhebbers de mogelijkheid geven om een auto tot in detail aan te passen naar eigen wens, daar kunnen strategiefans zich bij FFTA2 vol overgave storten op het tot in de puntjes aanpassen van talenten van de clan en de karakters.
Een aantal clanvaardigheden levert voordelen op buiten de gevechten. Zo zorgt een goede vaardigheid in het onderhandelen ervoor dat je veel vertrouwen krijgt van iedereen, met als gevolg dat je vele extra missies kunt aannemen. Een aantal andere clanvaardigheden levert voordelen binnen de gevechten op. Zo kun je bonussen in bijvoorbeeld snelheid of kracht krijgen voor je vechters. Dat is ook zeker wenselijk, omdat de gevechten aan strenge regels gebonden zijn, zoals dat ook in het eerste deel het geval was.
In elk gevecht houdt een op een Chocobo gezetelde rechter toezicht op het verloop van de strijd. Deze (scheids)rechter stelt wetten op, die bijvoorbeeld een specifiek type aanval verbieden. Breek je de wet, dan verlies je de clanvaardigheid die je ingesteld hebt, of kun je zelfs een straf ontvangen. Het is te hopen dat de wetten iets minder streng gesteld worden dan in de voorganger, want in het eerdere deel wilde het nog wel eens het geval zijn dat het aanvallen je praktisch onmogelijk gemaakt werd door een drietal zeer strenge wetten.
Verwachting
In de tijd dat de GBA nog de meest recente handheld was, bezorgde Final Fantasy Tactics Advance menig strategisch ingestelde gamer een hoop plezier. Nu het tijdperk van de DS aangebroken is, moet FFTA2 hetzelfde resultaat bereiken. Alle ingrediënten van de voorganger zijn nog steeds aanwezig, met enkele kleine toevoegingen. Hierdoor zal FFTA2 vermoedelijk wederom een uitgebalanceerd, fijn strategiespelletje worden. De rechters zijn echter ook weer aanwezig, vergezeld door hun wetten. Hopelijk zijn deze wetten niet opnieuw bij tijd en wijle zo streng dat je het gevecht bijna niet meer kunt voeren. Voorlopig ga ik van het positieve uit, want FFTA2 heeft zeker een aantrekkingskracht die strategiefans moeilijk kunnen negeren. Vanaf 27 juni zullen we kunnen uitvinden of mijn positieve gevoel bevestigd wordt.
0 reacties op "Final Fantasy Tactics A2: Grimoire on the Rift"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier