hotness 0
Preview

flOw

Gepost door

“Ik ben een klein geel visje in een zee van blauw. SOS Ik mis je. Ik ben een klein geel visje in een zee van blauw. SOS toe help me.” Mensen zouden soms graag een vis willen zijn en zich nergens druk over hoeven te maken. Nadat ik de eerste beelden van de PSP-versie van flOw had gezien, kreeg ik ook direct dat gevoel. Zwemmen in de oceaan met flOw zag er aantrekkelijk uit. Vandaar dat ik mijn duikpak aantrok en direct naar de wereld van deze onderwatergame zwom.

Ja, die duik beviel me ontzettend goed. Eindelijk hoefde ik mij niet zorgen te maken over de zuurstoffles op mijn rug of over de manier waarop ik adem haalde. Niks deed er meer toe en dat zorgde voor een enorm relaxt gevoel. Juist ja, relaxt, want dat is wat flOw doet. Het spel is een ultiem middel om uit de drukke wereld te stappen.

Juist deze rust is iets dat mensen zoeken, maar hoe krijgt je dat dan? Nou allereerst, neem een rustige omgeving, met voorkeur onder water. Zorg daarnaast ervoor dat er absoluut geen enkel doel in het spel zit. Dit houdt in dat je in flOw geen punten kunt verzamelen, geen tijdslimiet hebt en al helemaal niet dood kunt gaan.

Het klinkt daardoor misschien saai, alles draait tegenwoordig om presteren en ook in de games-wereld klopt dat principe. Achievements en level-stijging zijn dagelijks gebruikte woorden voor gamers. En toch kan een spel zonder doel tof zijn. In flOw ben je namelijk een organisme die rondzwemt in de oceaan. Het organisme heeft alle vrijheid en kan groeien als hij andere (wel kleinere) organismen opeet.

Op die manier groeit hij en hierdoor kun naar het volgende niveau om daar ook weer voor kanibaal te spelen. Pas echter wel op dat je niet in handen komt van een groter organisme, want dan val je zo snel af, dat een Sonja Bakker jaloers zou zijn. Het is dus wel mogelijk om een prestatie te leveren in flOw, maar ook als vegetariër kun je leven. Echter mis je dan wel heel wat van het spel en doelloos rondzwemmen in een redelijk monotone omgeving is ook niet alles.

Wie namelijk de screenshots bekijkt ziet namelijk één kleur, met daarop wat witte wezens. Het ziet er behoorlijk lelijk uit, maar het past precies bij de stijl van het spel. Daarnaast is de besturing ook behoorlijk simpel. Binnen tien minuten heb je de volledige controle over het organisme. Elk organisme heeft een speciale actie, dit kan verschillen van sneller zwemmen tot spinnen.

Het origineel op de PlayStation 3 had ook nog eens een korte speelduur. Het spel is relaxt, heeft relaxte muziek en werkt simpelweg verlichtend op de geest, maar er is weinig uitdaging. Hierdoor is het spel snel uitgespeeld en dat is toch jammer.

Verwachting

flOw is voor PSP-bezitters het nieuwe synoniem voor relaxen. Alles in flOw draait om rust en het verlaten van de drukke wereld. Het op het eerste gezicht saai ogende geheel en de korte speelduur lijken het spel de diepte in te trekken, maar voor slechts €4,95 wordt het waarschijnlijk een prima spel. Weten psychiaters geen raad meer met je stress? Probeer deze maand flOw dan nog uit en je wordt een bron van rust!

0 reacties op "flOw"