hotness 7
Preview

Foretales

Gepost door

De categorie kaartspellen bevat enkele van de oudste en bekendste kansspellen die onze beschaving heeft voortgebracht. Kaarten zijn goedkoop en compact, kunnen worden gebruikt voor meerdere spellen en, indien niemand valsspeelt, garanderen een gelijk speelveld voor iedereen, daar geluk een belangrijke factor speelt. Het is daarom niet verwonderlijk dat we videogames keer op keer terug zien grijpen naar het concept van kaarten, zelfs als het geen kaartspel is.

Foretales bleek hier op gamescom een uitstekend voorbeeld van. Ja je vecht in het spel en gebruikt hiervoor card game mechanics, maar in de praktijk ontvouwt alles in deze titel zich middels jouw deck. Van beslissingen tot locaties.

Praktijkvoorbeeld

Het beste voorbeeld hiervan kan ik geven met de scène die ik zelf heb mogen spelen. Met twee hoofdpersonen arriveer ik in een stad, waar ik iets moet gaan stelen. Voor ik echter de buit binnen kan halen, moet ik mij goed voorbereiden. Het vergaren van informatie is daarom mijn eerste prioriteit.

Op mijn scherm liggen drie kaarten, welke symbool staan voor drie locaties die ik kan bezoeken. Onderin mijn scherm liggen eveneens kaarten, met verschillende acties die ik uit kan voeren en verschillende middelen die in kan zetten. Ik kan bijvoorbeeld appels stelen van een kraampje op de markt en hiermee een zwerver omkopen om meer over mijn doel te leren. Die actie is dan wel gebruikt en kan ik niet meer direct inzetten. Een andere optie is om geld te spenderen en de appels gewoon te kopen. De steel-optie heb ik dan achter de hand voor een latere scène, al ben ik dan wel wat goudstukken lichter.

De eeuwige jachtvelden

Kaarten die je speelt zijn niet eeuwig weg. Locaties keren terug en ook acties kun je op den duur opnieuw uitvoeren. Het is daarom verleidelijk om the waiting game te spelen en zo de perfecte omstandigheden op te zetten. De woordvoerder die mijn speelsessie begeleidde verzekerde me echter dat dit geen slim idee was. Jouw karakters krijgen actiekaarten maar een beperkt aantal keer terug, welke zijn gebonden aan het nemen van rust. Doe dat te vaak en je blijft permanent in de ruststand. Dat noem ik pas een slechte hand!

Dit zorgt voor een interessant dynamiek en leuke verrassingen. Noodgedwongen een actie moeten nemen die je normaliter niet had gekozen, kan leiden tot onverwachte resultaten en plot twists die je anders nooit had gezien. Natuurlijk zal dat lang niet altijd zo zijn, echter weten dat de kans bestaat houdt het interessant.

Conclusie

Mijn eerste sessie van Foretales gaf me een goed idee van wat men wil doen, maar een kwartier was te kort om goed in te schatten hoe succesvol het is uitgewerkt. Een uitgebreidere sessie zal daarom volgen. En met de naderende release weet je dat dat niet lang op zich zal laten wachten.

0 reacties op "Foretales"