Laat ik het niet groter maken dan het is. De reden waarom Gauntlet Force: Rise of the Machines mij zo aansprak, was simpelweg dat het ontzettend fun is. Het is een kleurrijke 2D action-platformer met lichte metroidvania-elementen, welke zowel visueel als met zijn toon doet denken aan van die foute superhelden-cartoons van vroeger. Geen Spider-Man of Batman, maar G.I. Joe, The Tick of Street Sharks. Van die cartoons waar zowel het merchandising appeal als het spreekwoordelijke testosteron vanaf sprongen. Oftewel van die dingen die je tegenwoordig niet meer ziet.

Sir, yes sir!
In deze game speel jij met Major B. Campbell, een man die waarschijnlijk meer spier is dan wat anders. Hij is afgereisd naar een eiland, waar boosaardige robots zijn teamgenoten gevangen hebben genomen. Het slimme zou zijn om binnen te sluipen en ze te bevrijden, zodat jullie gezamenlijk verzet kunnen leveren aan de blikken mannen. Maar dat is niet cool.
En dus wandelt de beste man met uitgestoken borst naar het Fortress of Doom, waar het kwaadaardige genie die de oorzaak is van dit alles zich schuilhoudt, klaar om zijn vuisten en de gevechtshandschoenen die eromheen zitten te laten spreken. Zoals je wel kon raden, gaat het allemaal niet zo makkelijk. Anders zou er immers weinig game zijn.

Ik heb er al zin in
Daar Gauntlet Force een titel was die ik tussendoor heb gespeeld op de beursvloer, heb ik er niet zo rustig mee kunnen zitten als voor de meeste andere previews die ik in de afgelopen weken gepubliceerd heb. En eerlijk gezegd is dat ook nergens voor nodig. Ik was na een kwartier meer dan overtuigd. De game oogt uitstekend, speelt soepel en voelt vooral heel erg goed. Campbell mag dan wel een stereotyperende macho man zijn, maar hij heeft de skills om de daad bij het woord te voegen en dus vlieg je met het grootste gemak door vijanden en obstakels heen, mits je de reflexen hebt om je skills goed te benutten.
In mijn sessie waren deze skills beperkt tot een dash, een shotgun op mijn gauntlets en natuurlijk fisticuffs, maar daar dit een metroidvania-achtige ervaring is, zal dit arsenaal gaandeweg worden uitgebreid. Ik mocht al een kettingzaag, een soort Mega Man buster en zwaard aanschouwen. En jongens ik heb er nu al zin in om daarmee te mogen spelen!
Verwachting:
Laat me even heel bot zijn. Gauntlet Force is op zijn visuele stijl na een vrij standaard 2D platformer en metroidvania. Het is echter een verdomd leuke en dat is een kwaliteit die ik niet vaak genoeg meer zie in dit overvolle genre. Ik smacht dan ook naar meer.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie