Al toen de Xbox 360 voor het eerst werd aangekondigd werden er beelden getoond van de shooter Gears of War. Deze game, die draait op de Unreal 3 engine, moest laten zien waar de 360 toe in staat was. Hoewel het spel in eerste instantie op de release moest uitgekomen is ie al een aantal keer uitgesteld en momenteel is er nog steeds geen officiële release datum. Verwacht wordt dat de game uiteindelijk een jaar te laat zal aankomen, ergens in het najaar van 2006. Ondanks dat dat dus nog wel even gaat duren wordt het toch eens tijd om te kijken waar ze bij Epic nu eigenlijk mee bezig zijn.
GoW wordt een shooter die zich afspeelt in een post-apocalytische wereld. De mens heeft datgene gedaan waar hij het beste in is, vernietigen, en goed ook. Van de wereld is niet veel meer over, de meeste steden liggen in puin door oorlog, en ook met de mensheid zelf gaat het niet echt goed. Alsof dit alles nog niet genoeg is komt er uit de diepten van de aarde een nieuwe vijand opzetten, de Locust Horde, die maar één doel hebben; het uitroeien van de mensheid. Aan jou en je team van soldaten de taak dit gevecht tegen totale vernietiging te winnen.
GoW wordt een mix tussen tactical combat en een standaard third person shooter. Je teammaten zullen door de AI bestuurd worden, maar je zult wel degelijk van ze gebruik maken. Sowieso word de game meer dan een rechttoe rechtaan shooter als bijvoorbeeld Black. Het uiteindelijke doel is hetzelfde, kill everything that moves, maar in GoW bereik je dat niet door op je vijanden af te stormen en als een zombie in het rond te knallen.
De tactical combat in GoW gaat echt in de trand van, dek je medespelers met spervuur, waarna deze weer wat verder naar voren kunnen gaan en zij hetzelfde voor jou doen. Je zult dekking moeten zoeken, maar wel slim, want met een interactieve omgevind gaat het al snel mis. Dekking zoeken achter een kartonnen doos zal alleen helpen in de zin dat de vijand je misschien niet ziet, maar bescherming tegen kogels bied het niet. Dekking zoeken achter een muurtje in een half vervallen huis is ook niet het slimst, voor je het weet schiet de vijand het plafond kapot en wordt je verpletterd door de brokstukken.
Ook vet is de AI van je teammates, Epic heeft als doel om de singleplayer te laten lijken als een multiplayer. Dit wil zeggen dat je teammates reageren zoals je van echte levende mensen mag verwachten. Schreeuw jij dat ze dekking moeten zoeken, dan doen ze dat, wil jij dat ze de vijand bestormen, just say the word, en ze gaan de vijand te lijf. Voice Recognition en een strakka AI moeten de daadwerkelijke feel geven dat je leiding geeft over een team.
Maar natuurlijk komt er ook gewoon een echte multiplayer in de game. Je zult hierin gewoon player vs player kunnen spelen, maar natuurlijk ook in teams tactisch te werk gaan. Verder zullen er de standaard scoreboards komen, achievements en je zult je eigen battles kunnen maken. Momenteel is er niks bekend over enige vernieuwing binnen de online mode, voor die info zullen we waarschijnlijk tot de E3 moeten wachten.
Conclusie
Al met al is Gears of War absoluut een game om naar uit te kijken. Met zijn prachtige graphics door de Unreal 3 engine, diepe tactische gameplay, voice recognition en een verhaal waarvan gezegd wordt dat het hollywood kwaliteit heeft - hoe vaak we dat al niet gehoord hebben - moet de game absoluut het gemis van Halo 3 dit jaar gaan goed maken. Dit wordt waarschijnlijk de grote concurrent voor Ghost Recon: Advanced Warfighter als het gaat om beste shooter van 2006.
0 reacties op "Gears of War"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier