hotness 0
Preview

God of War: Ghost of Sparta

Gepost door
Ontwikkelaar Ready at Dawn levert met de God of War-serie stuk voor stuk topgames af. Ze slaagden er zelfs in om op de geplaagde PlayStation Portable een geweldige game af te leveren. Na God of War III op de PlayStation 3 keren ze nu terug naar zijn mobiele broertje om God of War: Ghost of Sparta af te leveren. Wij hadden het genoegen om een stuk van de game reeds te kunnen spelen. Kan deze game de reeks eer aandoen of wordt deze verdoemd tot Ares’ eeuwige pijniging?
 
Vanaf het begin word je in de demo reeds in de brute actie gegooid. Op een vaartocht naar Atlantis wordt je schip aangevallen door het zeemonster Scylla. Met haar tentakels probeert ze je, samen met een hele garde soldaten, een kopje kleiner te maken. Hierbij komt enige tactiek bij kijken, waarbij je jouw aanvallen op de juiste moment moet plaatsen. Eens je de juiste strategie te pakken hebt, wordt dit zeemonster onverbiedelijk naar de zeebodem teruggedrongen. Dit beest doet vermoeden dat we monsters zullen moeten gaan afslachten in de ordegrootte die we van God of War III kennen. Dit is nooit eerder gezien op een mobiel platform als de PlayStation Portable. 
 
Na een eerste kennismaking met het vechtsysteem, voel je dat de game zeer vertrouwd aanvoelt. Zonder al te veel training zullen ook nieuwkomers vette combo’s uit hun vingers kunnen toveren. Toch bevat de game moves genoeg om heel wat diepgang te bieden. De basis van de game blijft ongewijzigd en misschien is dat nog niet eens zo’n slecht idee. "Never change a winning team, " zoals ze zeggen. Toch zijn er enkele toevoegingen gedaan aan de game. Zo draagt Kratos een nieuw wapen met zich mee dat verwijst naar de titel. Net als de Spartanen wordt hij voorzien van een speer en een schild. Zo ontwikkelt men weer nieuwe mogelijkheden om hem te voorzien van een hele reeks nieuwe aanvallen. Zo kan hij zijn speer afvuren en op magische wijze krijgt hij weer een nieuwe speer aangeboden. Een beetje vreemd, maar zo houdt men het tempo in de game aangenaam hoog.
 
Aangezien Kratos een godenstatus heeft bekomen, kan hij ook zijn voordeel halen uit magische krachten. Met een simpele druk op de knop kan de Eye of Atlantis opgeroepen worden. Dit wil zoveel zeggen als dat vijanden worden getrakteerd op een blikseminslag. Jammer genoeg was dit de enige truc die in Kratos’ magische doos zat in de demo. Wanneer de blikseminslagen niet voldoende zijn, kegelt Kratos ze wel om met zijn gespierde torso. Dankzij de Hyperion Charge duwt hij elke vijand op de grond, om hem daarna in de gewenste richting weg te slingeren of hard op zijn muil te kloppen.
 
 
Al deze nieuwe aanvallen kan je naar hartenlust uittesten op de begane grond van Atlantis. Poseidon verwees in God of War III reeds naar deze verzonken stad en eindelijk kom je te weten welke rol deze speelt in het verhaal. De stad ziet er erg levendig uit doordat de regen met bakken uit de lucht valt en realistisch met de gebouwen en de grond reageert. Ondanks al deze grafische pracht blijft de game goed presteren, zelfs wanneer de soldaten in dozijnen naar je komen toegelopen. Deze stabiele framerate zorgt dan ook voor een plezierige actiegame met een aanhoudend hoog tempo.

Atlantis zorgt ook voor wat puzzel- en platformwerk. Zoals we dat kennen van andere games in de serie betreft dit klimmen op, hangen aan en springen van of naar muren en andere obstakels. Het puzzelen in de demo beperkte zich tot het verplaatsen van een grote blok steen op een knop die in de grond was ingebouwd. De game houdt er rekening mee hoe je de steen verplaatst. Wanneer je met de volle torso de steen vooruit in beweging bracht, ging deze een stuk sneller vooruit dan wanneer je hem achteruit of zijwaarts trok. Een klein, maar leuk detail toch wel. Met deze steen verplaatst te hebben, werd een waterval verhindert te stromen, waardoor je kon slingeren naar het volgende platform.



De game speelt zich niet af na God of War III, zoals je misschien had verwacht. Ready at Dawn koos ervoor om het verhaal te laten afspelen tussen God of War I en II. Hier kozen ze voor, omdat de derde game in de reeks nog iets te vers in het geheugen ligt. Hierdoor kom je meer te weten over Kratos zelf en de stad Atlantis zoals eerder vermeld. Verder introduceert men in deze game ook een nieuw camerastandpunt tijdens het gevecht met koning Midas. Hierbij bekijk je het gevecht vanuit de ogen van de koning wat weer een nieuwe speelervaring oplevert. In dit lange, intense gevecht moet je voorkomen dat Kratos niet wordt omgevormd tot een goudstaafje. Waarom Midas hem tot een edelmetaal wil herleiden, is nog onduidelijk. Wel lijkt dit gevecht een nieuwe maatstaf te zijn voor de lengte van de bossfights. In Chains of Olympus waren deze nogal aan de korte kant, waar nu toch wel verbetering in gebracht lijkt te zijn.

Conclusie

Als God of War: Ghost of Sparta op hetzelfde elan kan doorgaan als de hele serie, kunnen we ons verwachten aan een topper van formaat. Uit deze speelsessie is gebleken dat hij aan deze verwachtingen kan voldoen. Het zou ons niet verbazen moest dit het nieuwe paradepaardje worden van de PlayStation Portable. Ontwikkelaar Ready at Dawn levert dan wel een gekende formule, maar met de nodige verbeteringen blijft de game gewoonweg leuk om te spelen. 

0 reacties op "God of War: Ghost of Sparta"