Vorig jaar werden we aangenaam verrast door misschien wel een van de beste games aller tijden, te weten God of War. De game speelde zich af in de oude Griekse mythologie en vertelde het verhaal van Kratos, een bloeddorstige Spartaan die wraak wilde nemen op Ares, god van de oorlog. Naast het interessante verhaal en de verfrissende setting bood de game sublieme gameplay, een geweldige sound en de mooiste graphics die de Playstation 2 ooit heeft voortgebracht. Inmiddels is het tweede deel aangekondigd, met de ondertitel Divine Retribution. De game was al te spelen op de E3 en viel toch bij menig leden van de pers goed in de smaak. Of de game van hetzelfde kaliber zal zijn als zijn voorganger is nog maar de vraag. Tijd voor een vooruitblik.
God of War II zal verdergaan waar het eerste deel eindigde. Kratos heeft de plaats van Ares ingenomen als god van de oorlog, maar hij zal er niet lang van kunnen genieten. De goden zijn zelf ook niet bepaald de meest aardige wezens en al snel wordt Kratos door een van zijn collegagoden verraden. Hij zint op wraak en gaat op zoek naar die ene macht die boven alles staat, zelfs boven de goden. Dit genootschap draagt de naam Sisters of Fate. Kratos begint zijn zoektocht in de hoop zijn lot te kunnen veranderen en krijgt daarbij hulp van de godin Athene die hem voorziet van de Blades of Athena. De ontwikkelaars van de game hebben aangegeven dat er een aantal plotwendingen zullen zijn die een twist zullen geven aan de spelwereld. Het verhaal zal dus dieper gaan dan in het eerste deel het geval was.
De game zal wederom bestaan uit prachtige omgevingen, zoals we die kennen uit de Griekse oudheid. Daarbij behoren natuurlijk ook een aantal mythologische wezens. Herrinner je je het driekoppige schattige hondje Cerberus nog? Die zal zeker zijn opwachting in de game maken evenals de reuzen met slechts één oog, genaamd cyclopen. Dit keer zal zich echter niet alles zich op de grond afspelen. Kratos zal namelijk de beschikking krijgen over het legendarische gevleugelde paard Pegasus, en op deze wijze zal hij zich in de lucht kunnen voortbewegen. Daarnaast zal hij in de loop van de game ook zelf over een paar vleugels beschikken, waarmee hij korte stukjes kan vliegen. Uiteraard houdt dit in dat er ook in de lucht moet worden gevochten tegen vijanden die op hardhandige wijze een kopje kleiner moeten worden gemaakt.
Actie is de motor van de game, zoals ook in het eerste deel het geval was. Kratos kan zijn vijanden in de pan hakken met de Blades of Athena (te vergelijken met de Blades of Chaos, de wapens die met kettingen aan je armen vastzitten). Naast het gewone hakwerk zullen ook weer knoppencombinaties gebruikt moeten worden om een vijand definitief af te maken. De cycloop is een mooi voorbeeld. Je zult hem eerst zijn oog moeten uitsteken om vervolgens een van je Blades door z'n strot te rammen. De gevechten in de lucht zijn nieuw. Deze gevechten tegen vijandige gasten op vliegende paarden zijn op verschillende wijzen te benaderen. Zo kun je het paard naar je toetrekken en de vijand ervan afgooien, maar het is ook mogelijk om gewoon de vleugels uit het paard te trekken, waardoor het hele zootje naar beneden valt. Het ziet ernaar uit dat de actie als vanouds ongekend wreed zal zijn. Een aantal bossfights zullen ook van de partij zijn.
Kratos kan ook weer gebruik van maken van een aantal magische krachten. Ditmaal is het zelfs mogelijk om je powers in een combo te verwerken. Zo kun je de vijand in de lucht gooien, hem met magie bestoken om hem vervolgens te verstenen, zodat hij ter pletter op de grond valt. De combinatie van direct aanvallen en het gebruik van magie kan dus zeker goed van pas komen in geval van lastige gevechten. Overigens is bekendgemaakt dat de ontwikkelaars proberen om de balans tussen uitdaging en moeilijkheidsgraad zo goed mogelijk te verwerken.
Hoewel de nadruk van de game op actie ligt komen er ook puzzel- en platformelementen aan te pas. Belangrijk hierbij is de interactie van de omgeving. Zo zal Kratos via zijn Chain Swords kunnen rondslingeren (te vergelijken met het slingeren van de duistere prins in Prince of Persia: The Two Thrones) en zo nu en dan omgevingen moeten vernielen om een pad te creëren naar zijn eindbestemming. Ook zullen er doolhoven in de game zitten. Als je deze heelhuids weet uit te komen zul je worden opgewacht door een baas, die je op en bloederige wijze naar het hiernamaals moet helpen. Deze puzzel- en platformelementen zorgen ervoor dat de gevechten in de game niet eentonig en saai zullen worden. Een goede afwisseling dus.
Verwachting
God of War II: Divine Retribution lijkt een waardige opvolger te worden. De game hangt het concept aan van zijn voorganger (iets dat alleen maar kan worden geprezen) aangevuld met een aantal extra's, een nieuw verhaal en nog mooiere graphics. Een definitief oordeel kan pas gegeven worden in 2007, maar het nieuwe avontuur van Kratos lijkt een groot spektakel te gaan worden.
0 reacties op "God of War II"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier