hotness 0
Preview

God of War III

Gepost door

Met de E3 achter de rug bewijst de PlayStation 3 in 2009 en 2010 over een sterke line-up te beschikken. Een van de meest opvallende games is God of War III, welke het verhaal van de op Griekse mythologie gebaseerde franchise moet afsluiten. Wie het einde van God of War II heeft gezien, weet dat de hel is losgebroken. Afgaande op de eerste twintig minuten van de E3 demo belooft de laatste confrontatie tot epische proporties uit te groeien.

Waar God of War II de overtreffende trap van het eerste deel was, doet deel 3 op gebied van kwantiteit een stapje terug. Stig Asmussen, Director van God of War III, liet eerder weten dat de speelduur tussen het eerste en het tweede deel zal liggen. Naar verluidt zal ook het aantal bossfights hoger liggen dan in deel 1, maar lager dan in deel 2 (dus even voor de duidelijkheid: God of War III zal dus een vier tot achttal van deze gevechten bevatten). Een zekerheid is het gevecht met de god van de onderwereld, die in deel 1 aan Kratos nog krachtige zielen schonk. Hades zal er nu alles aan doen om Kratos van zijn ziel te beroven.

Eerdere delen uit de franchise bewezen niet bepaald zuinig te zijn met een flinke dosis bruut geweld (en vrouwelijk schoon). Deel 3 doet daar nog eens schepje bovenop. Niet alleen verzamelt Kratos opnieuw naar hartelust ogen van Cyclopen als souvenir, ook het hoofd van Helios moet er door de woede van de gevallen god aan geloven. Tijdens de E3 demo kregen we in volle glorie te zien hoe Kratos het hoofd van de zonnegod met een stevige ruk eraf trok. En daar blijft het niet bij. Nadat Kratos een vijand flink verzwakt heeft, vliegen ingewanden dankzij de nieuwe Zippertech Engine op realistische wijze in het rond. Dit bloederige geweld in het kwadraat is duidelijk niet bedoeld voor leken.

De eerste twee delen stonden bekend als een van de mooiste titels in de grote gamebibliotheek van de PlayStation 2. Ready at Dawn herhaalde een soortgelijk kunststukje door met Chains of Olympus vrijwel het uiterste uit de PSP te halen. Volgens Stig Asmussen zal God of War III moeten tonen waar de PlayStation 3 allemaal toe in staat is. Asmussen belooft een 1080p resolutie, 50 vijanden tegelijkertijd op het scherm en een framerate die 60 frames per seconde zal bedragen. Bij de meer actievolle momenten zal deze lager liggen, maar nooit onder de 30. Dit alles gaat gepaard zonder merkbare laadtijden.

We weten natuurlijk allemaal dat goede graphics alleen niet de game maken. Gelukkig hebben alle voorgaande delen bewezen over goed uitgewerkte gameplay te beschikken. Verwacht in God of War III gameplaygewijs geen revolutie. Alles is groter, beter en bruter dan ooit, maar de kern, het typische God of War stijltje, is nog steeds overduidelijk aanwezig. Fans van de reeks zullen ongetwijfeld de vele Quick Time Events, omgevingpuzzels en combo’s herkennen. Zolang de ijzersterke gameplay van de vorige delen aanwezig is, hoor je ons echter niet klagen.

Dit betekent natuurlijk niet dat Santa Monica Studios aan minimale aanpassingen doet. Naast de gebruikelijke Blades of Athena krijg je later de beschikking over minstens drie nieuwe wapens. Eén daarvan is al bekend. De Cestus zijn twee ijzeren bokshandschoenen in de vorm van leeuwenkoppen waarmee Kratos van dichtbij zeer zware klappen kan uitdelen. Ook de magische aanvallen zullen een belangrijke rol spelen. Zo kun je Helios’ hoofd gebruiken voor het verlichten van donkere gangen of het tijdelijk verblinden van vijanden. Verder kun je handig gebruik maken van nietsvermoedende vijanden. Nieuw is de optie om op de rug van een Cycloop te klimmen, waarna je het beest als wapen kan gebruiken door er flink op in te hakken. Harpijen dienen dan weer als handig middel om diepe afgronden over te steken.

Een belangrijke aspect van God of War III is de toevoeging van zogenaamde Titaan-levels. Waar onder andere Atlus in God of War II slechts als mooie achtergrond fungeerde, maken Titanen dit keer echt deel uit van het gevecht. Het feit dat sommige Titanen onvoorstelbaar groot zijn, maakt dit gegeven des te indrukwekkender. Sommige levels zullen zich zelfs afspelen op de rug van een Titaan. Dit levert dan weer bewegende omgevingen op, wat een grote invloed zal hebben op de actie. Veel details over de opzet van zulke levels zijn nog niet vrijgegeven, maar we weten wel dat Titanen het regelmatig aan de stok krijgen met de goden. Met Kratos daar middenin kan het niet anders uitlopen dan op een bloederig spektakel.

Conclusie

Op de E3 was God of War III zonder enige twijfel een van de indrukwekkendste games die we tot nu toe gezien hebben. En dat terwijl de game nog negen maanden verwijderd is van de release. De combinatie van schitterende graphics, extreem veel geweld en actie op een nog nooit vertoonde schaal, doen ons halsreikend uitkijken naar de allesbeslissende strijd tussen Kratos, de Titanen en Olympus. Of de lat van het action-adventure genre, en van games in het algemeen, een stuk hoger wordt gelegd, weten we pas in maart.

0 reacties op "God of War III"