hotness 7
Preview

Gravity Circuit

Gepost door

In mijn preview van A Rat’s Quest schreef ik al dat gamen voor mij echt begon met de GameCube. Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat ik daarvoor geen spellen speelde, maar ik beperkte me tot een handjevol titels zonder veel interesse om nieuwe te leren kennen. Een van die titels was Megaman op de GameBoy, gewoon omdat die samen met Wave Race in een bundel erbij kwam.

Aan die Megaman heb ik een hoop leuke herinneringen, maar uitgespeeld heb ik het nooit. Want hoe leuk ik Megaman en soortgelijke games ook vind; goed ben ik er zeker niet in. Aan dat feit werd ik herinnerd toen ik op gamescom Gravity Circuit speelde.

Upgrade

Die game laat zich namelijk het beste omschrijven als Megaman op steroïden, waarbij de aanvallen op afstand zijn vervangen door melee-aanvallen, gecombineerd met de kracht om vijanden en objecten als projectielen te gebruiken.

In een voorproefje dat we mochten zien voor we zelf gingen spelen, zagen we dat wie deze krachten onder de knie krijgt oprecht interessante stunts kan uithalen om het speelveld te domineren. Maar dat onder de knie krijgen is niet simpel.

Moeilijker, maar eerlijker

In totaal heb ik ongeveer een half uur gestoeid met Gravity Circuit, waarin ik het einde van het tweede level heb mogen zien, maar niet bereiken. De game is pittig en erop gemaakt dat je meer dan eens het loodje zal leggen. En doordat je niet op afstand kunt spammen, is het in zekere zin pittiger dan een Megaman of Mighty No.9. Tegelijkertijd is het ook makkelijker, daar de game heel vrijgevig is met checkpoints. Een kanttekening daarvan is echter wel dat je moeite doet en geld verzamelt, want dat heb je nodig om ze te activeren.

Levels vereisen memorisatie en snel handelen om zonder kleerscheuren langs vijanden en obstakels te komen, gecombineerd met een grappling hook die doet denken aan games als SANABI of KUNAI. En zelfs in het begin van de game, zitten ze tjokvol lekkers voor wie experimenteert. Ik kan daarom niet wachten op de volledige release, zelfs als ik die waarschijnlijk ook niet uitgespeeld ga krijgen.

Conclusie

Gravity Circuit mag dan wel geen makkelijke titel zijn, maar het is wel een vermakelijke. De beproefde Megaman-eske gameplay is vernieuwd door een combinatie van een focus op melee en het gebruiken van de omgeving.. Het resultaat speelt heerlijk weg, zelfs al ga je waarschijnlijk vaker dood dan je lief is.

0 reacties op "Gravity Circuit"