hotness 0
Preview

Halo: Reach

Gepost door

Al bijna tien jaar trakteert ontwikkelaar Bungie ons op talloze Halo-spellen. In 2001 begon het allemaal met Halo: Combat Evolved voor de Xbox, welke deed smaken naar meer. Op de Xbox 360 werd de trilogie met Halo 3 officieel afgesloten en dat was tevens de laatste keer dat we in de huid konden kruipen van Halo-icoon Master Chief. In de twee daaropvolgende spellen, te weten Halo Wars (een RTS) en Halo 3: ODST (een uitbreiding) ontbrak de Spartan, ten ongenoegen van de fans. Met Halo: Reach, volgens Bungie de laatste Halo in het verschiet, dreigt hetzelfde te gaan gebeuren.

In tegenstelling tot Halo 3: ODST, waar ondergetekende als Halo-liefhebber vrij teleurgesteld in was, is Reach een op zichzelf staande game. Bungie heeft zelfs een nieuwe engine opgebouwd om de grafische perikelen van de serie omhoog te schroeven. De eerste beelden spreken van enig resultaat, gezien het feit dat alles veel groter en gedetailleerder oogt. De omgevingen kennen daarnaast meer interactie en de lucht laat een realistischer uiterlijk zien.

Dat is overigens niet het enige waar de nieuwe engine toe in staat is, want zo zal Halo: Reach tientallen levende wezens en voertuigen op het scherm weergeven. Dit heeft logischerwijs kolossalere en groteske oorlogen als gevolg waar de serie tot op heden nog geen hoogte van heeft. Toch hebben we vertrouwen in Bungie dat ze met deze nieuwe elementen goed omgaan. Speciaal daarvoor hebben ze kunstmatige intelligentie (ofwel de AI) onder de loep genomen. Geen gevecht zal volgens de ontwikkelaar nu hetzelfde zijn omdat de meeste scripted events tot de verleden tijd behoren.



Verder zijn de animaties van je eenheden en je vijanden van een grote verbetering voorzien. Waar in de vorige Halo-delen alle bewegingen automatisch met de computer werden gemaakt, zal er in Reach gebruik worden gemaakt van motion capture. Dit betekent dat bewegingen in het echte leven in het spel exact worden nagebootst, waardoor de personages meer vorm krijgen. Verder kennen de visuele effecten minder kartelrandjes en zijn er uitgebreidere licht-en schaduweffecten in de wereld verwerkt.

Het meest spraakmakende echter, waar GameQuarter versteld van stond, zijn de recente uitspraken van het Amerikaanse GameSpot. Volgens de website wordt Halo: Reach namelijk een science fiction Gears of War-spel in een Halo-universum. Zo kent de verhaallijn bijvoorbeeld veel meer bloederige scènes en schijnen er diverse mêleeaanvallen ontwikkeld te zijn. Het is niet te hopen dat deze bloederige taferelen hun tol gaan eisen in Halo: Reach. Andere aanpassingen kunnen we momenteel vinden in vooralsnog twee nieuwe wapens (DMR en Needler Rifle), een tijdelijke sprintfunctie, de verwijdering van Flame- en Spike-granaten en upgrades voor je pantser.



In de inleiding verklapten we het al: voor de derde maal op rij ontbreekt Master Chief in een Halo-avontuur. Met dit keer een uitzonderlijk goede reden; het spel speelt zich af vóór de gebeurtenissen van Halo: Combat Evolved. De verhaallijn is gedeeltelijk gebaseerd op het boek Halo: The Fall of Reach. In dit boek wordt er beschreven hoe de mensheid tegen de Covenant vecht op de planeet Reach: een militaire basis waar tevens ook 700 miljoen inwoners actief zijn. De hoofdrollen zijn weggelegd voor het Noble Team, bestaande uit zes minder geavanceerde Spartans waarvan jij er eentje onder je hoede neemt. Ondanks dat het einde van het verhaal al algemeen bekend is op het internet, zal de verhaallijn volgens Bungie je mond meermaals doen openzetten. Op welke manier ze dit gaan verwezenlijken is vooralsnog Bungie’s kleine geheimpje.

Conclusie

Bij Gears of War 2 zeiden we hetzelfde: Halo: Reach wordt vooral groter, beter en gedetailleerder dan haar voorgangers. Sterker nog, de gloednieuwe engine gaat het aller-uiterste uit de Xbox 360 halen. Althans, als we de reclamepraatjes van Bungie mogen geloven. Maar toch: betere graphics, kolossale gevechten, een emotioneel en vooral bloederig verhaal: het klinkt allemaal erg veelbelovend in de oren. Begin mei gaat de officiële multiplayerbéta van start. Hopelijk kunnen we jullie dan meer informatie over deze modus verschaffen.

0 reacties op "Halo: Reach"