hotness 0
Preview

Hawken

Gepost door

Mech Games, je houdt ervan of je doet dat niet. Dat is iets wat ik me altijd heb voorgelogen. Ik ben een diehard “Quaker” in hart en nieren en het concept van een first person shooter met een trage lompe tank op twee poten heeft mij nooit echt kunnen bekoren. Hawken daarentegen belooft hevige gevechten waarin de snelste piloten beloond worden? Snelle mechs? Dat wilde ik toch even uitpluizen.

De mensen van Meteor entertainment zijn zo vriendelijk geweest om mij te laten snoepen van de Hawken beta versie. Maar wat is Hawken nu precies? Hawken is een Free 2 Play First Person Mech Shooter die halverwege december op de markt zal verschijnen. Het basis concept is eenvoudig. Spelers krijgen een simpele mech, een bestuurbare robot tank, tot hun beschikking waarmee ze in een viertal multiplayer modes zich kunnen gaan uitleven. De modi zijn Deathmatch, waarin je elk voor zich gaat gaan strijden tegen alle anderen. Team Deathmatch is dan datzelfde maar dan onderverdeeld in twee teams. “Siege” is de domination modus waarin je de drie silo punten op een map probeert te veroveren. Elke silo punt deelt schade uit aan de vijand zijn basis. Het is dus vanzelfsprekend dat hoe meer punten je kunt eigenmaken en verdedigen hoe zekerder de kans is op de overwinning van uw team. Zodra een basis van een team vernietigd wordt, dan wint het ander team. De vierde spelmodus, “Missile Assault” is een team opdracht georiĆ«nteerde modus. In deze modus is het de ook de bedoeling om de vijand zijn basis te vernietigen, maar dit doet je door Energy Units te verzamelen en af te leveren in uw basis. Dit type punten kun je sprokkelen door in de buurt te gaan staan bij bepaalde strategische punten op de map. Eenmaal een team voldoende Energy Units verzameld heeft,  dan zal dit team zijn battleship lanceren en vliegen richting de basis van het vijandige team. Het vijandige team heeft dan als doel dit schip te stoppen door een luchtafweer kanon te gaan verdedigen. Slaagt dit team daar niet in dan zal de battleship van het ander team de basis vernietigen en de ronde winnen.


De combinatie van deze game modi met mechs werkt bijzonder goed. Dit voornamelijk omdat mechs nog steeds traag zijn. Al moet ik zeggen dat deze in Hawken wel degelijk sneller zijn dan wat je gewoon bent in mech games. Het feit dat je niet als een ninja op de maps kan rond dartelelen zorgt ervoor dat vooral strategisch in team samenspelen zijn vruchten zal afwerpen. Er lijkt op het eerste zicht geen plaats voor solo “Rambo” spelers in drie van de vier game modi.

Als speler heb je een paar truken tot je beschikking die je kunt gaan gebruiken in een man tot man gevecht. Ten eerste heb je twee wapens waarmee je uw vijand te lijf kan gaan. De eerste is een soort van machine geweer en de andere een raket type wapen. In de uiteindelijk game zul je andere wapens kunnen kopen en deze gaan opwaarderen maar dit kon ik echter niet in de beta.


Beide wapens zijn afzonderlijk af te vuren. De raket type is echter een stuk trager en heeft een bepaalde “cooldown”, waardoor je uiteraard niet naar hartenlust raketten kan gaan afvuren. Als deze raket dan ook nog eens zijn doelwit mist dan maakt dit jou in een battle behoorlijk kwetsbaar. Je kan ook de machine geweer niet gaan misbruiken wanneer je raket in cooldown gaat want zoals wel vaker het geval is met dit soort machines, kunnen uw wapens gaan oververhitten. Dit wil je absoluut vermijden. Als uw mech oververhit geraakt dan ben je gemakkelijk vijf to tien seconden volledig wapenloos en ben je helemaal als een vogel voor de kat.

 

Slim wapen gebruik is dus een must in Hawken. Naast deze twee primaire wapens heb je nog een tal van offensieve en defensieve onderdelen die je in de strijd kan gaan gebruiken. Dit varieert van een turret tot granaten tot het oprichten van een schild of het lanceren van een EMP aanval, waardoor de vijand zijn mech zijn functies uitvallen.

Het besturen van de mech gaat zoals je dit gewoon bent in een FPS titel met als uitzondering dat springen een soort van jetpack functie is en dat je mech ook uitgerust is met een soort booster waarmee je snel naar links naar rechts of gewoon vooruit kan gaan. Dit is uiteraard ook zeer belangrijk om te gaan toepassen in een gevecht. De jetpack en de booster werken samen op Fuel. Als deze meter leeg geraakt dan zit je tijdelijk zonder deze functies totdat deze terug herladen is. Ook hier is slim gebruik de boodschap. Na gevechten kun je, indien je ergens veilig kan schuilen,  uw mech gaan herstellen. Dit maakt uw mech kwetsbaar dus het is uiterst belang dat je dit op een veilige plaats gaat doen.



Hawken ziet er fenomenaal prachtig uit op screenshots. Ingame lijkt het grafisch aspect van Hawken eerder ietwat teleurstellend. Het eerste wat mij onmiddellijk opviel was het gebruik van Motion Blur. Dit is een techniek waarmee het beeld opzettelijk troebel gemaakt wordt om voornamelijk een filmistische stijl na te bootsen, maar ook vaak gebruikt wordt om oneffenheden te gaan maskeren. Er blijkt een optie te zijn op dit uit te schakelen, maar ik vond het resultaat nog altijd storend opvallen tot het punt dat ik zelf ging twijfelen of deze optie nu wel degelijk afstond of niet. Deze titel mist ook wel wat detail in de maps. Deze zijn namelijk zeer saai. Je kan dit uiteraard gaan verklaren met de setting van de game maar ik denk dat de developer dit zeker anders kon aanpakken en hopelijk ook nog zal doen. Ik vond de maps zo saai ogen dat na enkele uurtjes in dezelfde maps ik ze nog steeds niet uit elkaar kon houden en al minder mij goed kon gaan oriƫnteren in deze maps. Elke hoek ziet er simpelweg hetzelfde uit.



Het grafisch aspect is gelukkig niet onmiddellijk een belemmering om te kunnen genieten van deze titel. Ik heb er persoonlijk ook alle vertrouwen in dat de variatie in maps en omgevingen nog veel zal veranderen. Dit omdat Hawken een Free 2 Play titel is. Degelijke Free 2 Play games hebben namelijk de gewoonte om de spelers te verwennen met nieuwe content en upgrades. Een Free 2 Play titel heeft ook altijd een alternatieve manier om inkomsten te genereren. In deze titel is dit niet anders. Echter kan ik beamen dat Hawken dit op een zeer aanvaardbare manier toepast. Ze hebben er namelijk voor gekozen om wapen upgrades en dergelijke te gaan onderhouden met XP punten en uiterlijke upgrades met een ingame munteenheid. Deze munteenheden kunnen voor echt geld worden aangekocht. Deze formule zorgt ervoor dat er geen Pay 2 Win opstelling plaatsvindt,  waardoor je ten volle kan genieten van de game ook al betaal je geen cent! Al moet ik erbij vermelden dat als ik betere en mooiere maps ga willen ik liever heb dat we met zijn allen toch de ontwikkelaar wat gaan moeten steunen door ingame eenheden aan te kopen met onze zuur verdiende eurootjes.

Conclusie

Hawken blijkt een zeer ambitieuze titel te zijn. De game heeft op verschillende beurzen het afgelopen jaar een aantal awards in de wacht weten te slepen. Ook indrukwekkend vind ik dat deze publisher en ontwikkelaar alles in de strijd zullen zetten om deze titel te doen slagen. Zo willen ze de franchise gaan boosten door ondermeer boeken te gaan uitgeven, maar ook door een volwaardige langspeelfilm op de markt te gaan brengen. Ik ben benieuwd wat deze titel nog met zich mee zal brengen en ik weet nu al dat ik waarschijnlijk enkele uurtjes zal verslinden in Hawken, terwijl ik mijn roos gekleurde mech ga pimpen. PC gamers en liefhebbers van het mech genre hebben een Free 2 Play titel om naar uit te kijken

0 reacties op "Hawken"