Hoewel ons kikkerlandje uitblinkt in verschillende sporten en in muziek, laten ze het in de game-industrie flink afweten. Zo hebben we bijvoorbeeld het Delftse Triumph Studios, die naast de Age of Wonders-serie en Overlord weinig op de kaart heeft gezet. Verder moet ons land het doen met het Haagse Spellborn NV, die eind deze maand met het vrij onbekende The Chronicles of Spellborn op de proppen komt. Zoals je ziet, vrij weinig om over naar huis te schrijven. Hier komt echter volgend jaar dankzij het Amsterdamse Guerrilla Games verandering in. Dan verschijnt namelijk de langverwachte First Person Shooter voor de PlayStation 3: Killzone 2.
Killzone 2 vervolgt de verhaallijnen van het origineel en van Liberation, die twee jaar terug voor de PlayStation Portable verscheen. In dit tweede deel zit je op de planeet Helghan: de thuisbasis van de slechteriken uit de voorgaande delen. Samen met de rest van Interplanetary Strategic Alliance, moet je je eigen planeet Vektra zien te redden van haar ondergang. De Helghasten streven immers naar de overheersing van dit hemellichaam.
Dat je nu op een andere planeet situeert is duidelijk merkbaar in Killzone 2: de levels bestaan namelijk voor een groot deel uit betonnen landschappen en industriële gebouwen. Een uitgebreid kleurenpallet bevat het spel dus niet, maar dat het er werkelijk schitterend uitziet, daar mag geen twijfel over bestaan. Dankzij de grijszwarte filter die de game draagt schreeuwen de bekende oranje ogen van de Helghasten om je aandacht. De sfeer wordt daardoor op positieve wijze beïnvloedt. Daarbij zien de karaktermodellen er bij vlagen zeer goed uit en worden de destructieve omgevingen goed in beeld gebracht. Hoewel niet alles vernietigbaar is in Killzone 2, vliegen de brokstukken continu om je oren. De animaties die daarbij komen kijken zijn van een extreem hoog niveau. Met name de lichaamsbewegingen en het herladen van je wapen ziet er erg cool uit. Dat klinkt misschien als een onbelangrijk detail, maar dat zijn van die kleine dingetjes die een game perfect kúnnen maken.
Er wordt alleen gevreesd dat Killzone 2 wat lineair kan gaan worden. De verhaallijn is immers niet om over naar huis te schrijven en de omgevingen kennen tot dusver weinig variatie. Gelukkig hebben onze landgenoten aangegeven meer variatie in de gameplay te stoppen. Zo kun je bijvoorbeeld vanaf nu dekking zoeken en zul je met beleid moeten samenwerken met de andere soldaten. Volgens Guerilla zal de kunstmatige intelligentie dermate goed zijn dat je ze nauwelijks zult betrappen op een fout. De game gaat wat samenwerking betreft de kant op van Gears of War. Echter doet Killzone 2 daar nog een schepje bovenop door allerlei Army of Two-elementen in de game te stoppen. Zo kun je elkaar genezen, elkaar zetjes geven en elkaar optillen. In de coöperatieve modus, die de game door middel van een toekomstige patch krijgt, zullen deze taferelen pas écht tot leven komen.
Naast de coöperatieve modus beschikt Killzone 2 natuurlijk over een uitgebreide multiplayer-modus. De game ondersteunt maximaal 32 spelers die het tegen elkaar mogen opnemen in acht levels. Natuurlijk zijn er ook nog de broodnodige spelmodi, variërend van Deathmatch, Capture the Flag tot missie-opdrachten waarbij je bijvoorbeeld met z’n allen een groot monster moet verslaan. In elke modus verdien je ervaringspunten die een beetje vergelijkbaar zijn met die van Call of Duty 4. Hier kun je namelijk óók in rang stijgen en daarmee nieuwe mogelijkheden vrijspelen. Wat dacht je bijvoorbeeld van nieuwe wapens, outfits én de mogelijkheid om een clan op te richten? Dit kan echter pas wanneer je rank vier hebt bereikt. In totaal zijn er twaalf rangs en ongeveer 50 medailles, die je kunt verdienen door bijvoorbeeld zoveel mogelijk hoofdschoten te incasseren.
In Killzone 2 kun je in de huid kruipen van verschillende personages die allemaal beschikken over een eigen specialiteit. Deze klassen worden in de game ‘Badges’ genoemd, waarvan er vooralsnog zes van bestaan. Te weten de Rifle, Medic, Engineer, Assault, Tactician en de Saboteur-klasse. Het leuke aan dit Badge-systeem is dat je ze kunt combineren. Zo kun je bijvoorbeeld, ik verzin maar iets, een dokter een sniper geven..
Vooral in clan-wedstrijden is het van belang dat niet iedereen dezelfde combinatie Badges kiest, aangezien je ze allemaal nodig zult hebben. Overigens wordt het online gemeenschapsgevoel in Killzone 2 versterkt door de integratie met de website van Killzone. Hier krijg je een account waarmee je de nodige statistieken kunt bekijken en andere clans kunt uitdagen. Verder worden hier de toernooien vermeld en kun je gerecruteerd worden wanneer je statistieken bovengemiddeld zijn. Tot slot bevat de game nog Trophies, altijd leuk voor de liefhebbers.
Verwachting
Het is jammer dat Killzone 2 2008 niet gehaald heeft, want naar mijn mening maakte het Nederlandse product alle kans om de Game Of The Year-award te winnen. Die uitspraak is voornamelijk te wijten aan de multiplayer-modus, die samen met Resistance 2 zal concurreren om de meest gespeelde PS3-game op het PlayStation Network. Bovendien voelt de singleplayer-modus aan als een intense achtbaanrit, ondanks het tot nu toe nog slappe verhaal.
0 reacties op "Killzone 2"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier