Killzone 3 is een titel waar vele PlayStation 3-bezitters naar uitkijken. Het voorgaande deel is een van de heftigste first person shooters verkrijgbaar voor Sony’s console en tot op de dag van vandaag een van de mooiste games die ik ooit heb gezien. Het spel verkocht erg goed en ontwikkelaar Guerilla Games ontving veel lof. Een derde deel was dan ook eigenlijk onvermijdelijk. Guerilla kreeg echter een logische keus om een simpele ‘cash-in’ te maken of het derde deel nog intensiever, actievoller en mooier te maken. Hun keus lijkt gevallen op dit laatste...
Nadat Sev en Rico de Helghast dictator Visari hebben vermoord, is diens rijk vervallen in een interne strijd tussen verschillende, van mening verschillende, groepen Helghast. Killzone 3 begint op dit moment. Sev en Rico moeten een weg zien te vinden door deze groepen Helghast. Helaas voor hun staan ze er voorlopig even alleen voor en is hun voornaamste taak om enig teken van de Interplanetary Strategic Alliance (ISA), waar het tweetal op de loonlijst staat, de vinden. Guerilla heeft laten weten dat de speler door de zoektocht naar de ISA een beter indruk krijgt over de cultuur en de taal van de Helghast. Het verhaal zal ook iets zachtaardiger zijn dan in het voorgaande deel. Dit omdat Guerilla van mening was dat deze iets de donker was. Natuurlijk blijft het oorlog en zal het geen knuffelachtig verhaal worden. Er is zelfs een schrijver van buitenaf aangenomen die zich alleen bezig zal houden met het schrijven van het verhaal. Dit om een fris en nieuw perspectief te geven.
Het verhaal is natuurlijk erg belangrijk, maar waar het natuurlijk vooral om draait is de keiharde actie. Van wat we tot nu toe gezien hebben, zit het op dit gebied wederom wel snor met Killzone 3. Allereerst is daar de mogelijkheid om het spel in 3D te spelen. Ik weet dat niet iedereen de mogelijkdheden heeft om dit te doen, maar Sony geeft de speler in ieder geval wel een reden om een 3D-televisie aan te schaffen. Het spel ziet er namelijk fantastisch uit in 3D. De kogels vliegen je nu letterlijk om de oren en dit geeft een unieke ervaring. Het geeft een onwijs gevoel van diepe en het lijkt alsof jij als speler echt rondloopt tussen de gemene Helghast. Enigszins beangstigend, maar wel ontzettend gaaf.
Gelukkig ziet de game er niet alleen in 3D mooi uit. Killzone 3 ziet er op een ‘gewone en ouderwetse’ HD-tv ook fantastisch uit. Aangezien Guerilla vlak na de release van Killzone 2 al met het derde deel aan de slag ging, draait de game op dezelfde engine. Deze is door de Nederlandse ontwikkelaar echter wel helemaal uitgebouwd tot het maximaal haalbare. Echt nodig was dit overigens niet, omdat Killzone 2 vandaag de dag er nog steeds prachtig uitziet.
De verbeterde engine heeft niet alleen gezorgd voor nog mooiere graphics, hij zorgt er ook voor dat het hele spel verbeterd kan worden. Zo hebben de vijanden nog meer hitpoints gekregen. In Killzone 2 kreeg je als speler al echt het gevoel dat iedere kogel zijn impact had op de ontvanger. Door het toevoegen van extra hitpoints ligt dit gevoel nog hoger. Daarnaast zijn de explosies nog heftiger geworden en speelt de wind een grotere rol op alles wat er om je heen gebeurt.
Sev en Rico zijn zoals gezegd wederom verwikkeld in een strijd met de Helghast. Veel hulp kunnen ze hierbij echter niet verwachten en hun voornaamste taak is om te overleven. Iets dat erg lastig is met de vele Helghast in de buurt. De dood van hun dictator heeft er op de een of andere manier toe geleid dat ze nog slimmer zijn dan voorheen. En slimmer betekent nog moeilijker te doden. Zo weten ze precies wanneer ze zich wel en wanneer ze zich niet kunnen laten zien. Ook schuwen ze een directe confrontatie niet en gaan ze een vuurgevecht niet uit de weg. Ze zijn erg slim en lastig uit te schakelen. De Helghast hebben ook nieuwe accessoires gekregen, waarvan de jetpack de meest interessante is. Hiermee kunnen ze namelijk overal heen vliegen, wat het erg moeilijk maakt ze neer te halen. Jouw kijk op het slagveld wordt hierdoor een stuk groter, iets dat weer extra uitdaging geeft.
Natuurlijk ben je zelf niet zomaar een militair. Sev heeft zelf ook wat leuke trucjes gekregen. Waar je in deel twee bij een gevecht van dichtbij vooral de kolf van je geweer tegen de schedel van de Helghast drukte, kun je nu een karatetrap uitdelen. Vervolgens kun je de vijand neersteken met een groot mes, zonder enig geluid te produceren. Erg handig. De jetpack is overigens niet alleen te gebruiken door de Helghast. Sev en Rico kunnen zichzelf ook in deze handige gadget hijsen. Hierdoor kun je boven de vijand komen om ze zonder enige dekking neer te kunnen schieten. De jetpack zorgt er ook voor dat je grote stukken kan springen. Mario is er maar een simpele loodgieter bij.
Tenslotte kan de multiplayer ook niet ontbreken. Heel veel heeft Guerilla Games hier nog niet over bekendgemaakt, maar we weten wel dat deze een lagere instapdrempel bevat dan het voorgaande deel. Ook zullen er nieuwe modi en klassen aanwezig zijn.
br>Conclusie
Killzone 3 wordt een ontzettend sterke game. Guerilla heeft met deel twee laten zien een talent te hebben voor het brengen van onwijs vette actie en zet deze trend voort. De game ziet er fantastisch uit en brengt kleine maar leuke verbeteringen, maar bouwt vooral voort om een enorm sterke basis. Er hoefde eigenlijk ook weinig vernieuwd te worden. Killzone 3 gaat gewoon een sterke, achtbaanachtige, kogels-en-explosies-om-je-hoofd-heen-vliegende heftige ervaring bieden die niemand mag missen. Oja, in 3D wordt het allemaal nog heftiger.
0 reacties op "Killzone 3"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier