In 2008 verscheen LittleBigPlanet. Het was een game die de speler in staat stelde om eigen levels te ontwerpen en vervolgens te creëren. Het was een game die zo origineel was en daarnaast goed was uitgewerkt, dat verkoopcijfers niet konden uitblijven, evenals hoge cijfers van de pers. Vandaag de dag is LittleBigPlanet meer dan drie miljoen keer over de toonbank gevlogen en zijn er meer dan 2,3 miljoen levels gecreëerd en online gezet.
Het was dan ook niet wonderbaarlijk toen bekend werd dat Media Molecule met een vervolg zal komen. Sinds begin dit jaar weten we dat LittleBigPlanet 2 er aan zit te komen, en sinds enkele maanden weten we wat LittleBigPlanet 2 allemaal te bieden heeft. LittleBigPlanet was een game die ongekend veel mogelijkheden had en het was dan ook moeilijk voor te stellen dat er een vervolg zou komen met nog meer mogelijkheden. Toch lijkt Media Molecule net die dingen te gaan toevoegen die het maken van levels nog veel aangenamer maken.
Één van de grote vernieuwingen in LBP 2 is de toevoeging van de Sackbot. Dit is een door de AI gestuurde robot die je doormiddel van een chip allerlei dingen kan laten doen. Zo kan je de Sackbot hoogtevrees geven en hem als vriend gebruiken, maar je kan hem ook als vijand laten opteren. Daarnaast kan je de grootte van de Sackboy zelf bepalen. Ook bevat LBP 2 veel nieuwe gadgets. Één van die gadgets is de grijphaak. Met de grijphaak kun alles vastgrijpen, tot aan je vrienden toe. Dit kan dan ook zorgen voor hilarische taferelen.
Een drastische verandering in LittleBigPlanet 2 is het feit dat je niet meer vast zit aan het platformgenre. De level creator moedigt je namelijk aan om ook andere genres in LBP 2 te verwerken. Zo kun je een real time strategy game ontwikkelen en behoren ook shooters tot de mogelijkheden. De HUD van de game kan door de speler zelf worden aangepast. Zo kun je een levensbalkje toevoegen aan elke Sackboy, waardoor je een game met het beat ‘m up genre kan ontwikkelen. Zoals je begrijpt is LittleBigPlanet 2 nog een stapje verder wat betreft het creëren van je eigen game.
Uiteraard is er net als in het eerste deel ook een Story mode. Ditmaal zul je door verschillende tijdperken reizen. Het verhaal start wanneer de Sackboy wordt opgezogen door een gigantische stofzuiger. In deze stofzuiger kom je Larry Da Vinci tegen, de creatieve kunstenaar. Uiteraard helpt Larry je niet voor niets: de kunstenaar eist dat je je aansluit bij Da Vince: The Alliance. Samen met de leden van de alliantie moet de Sackboy voorkomen dat de stofzuiger het universum vernietigt. Kortom: een prima reden om weer vele levels te doorlopen.
In LittleBigPlanet was het lastig om een goed verhaal aan je level te koppelen. Je kon hoogstens de ‘Magic Mouth’ gebruiken, wat tekstwolkjes uittikken en één van de achtergrondmuziekjes en geluidjes implementeren. In LittleBigPlanet 2 zal dat heel anders zijn. Je zult namelijk je eigen geluidjes kunnen opnemen. Daarnaast kun je ook je eigen voice-acting op band zetten, waardoor je nog meer persoonlijkheid aan je level kunt geven. Als klapper op de vuurpijl kun je ook nog eens je eigen cutscenes ontwikkelen, waarin je jouw voice-acting kunt implementeren. Hiervoor kun je zelf de camera besturen. Je kunt zelfs, als je niet gecharmeerd bent van het maken van levels, ook gewoon een filmpje maken van vijf minuten. LittleBigPlanet 2 lijkt dus ook ideaal te zijn voor de filmregisseurs onder ons.
Waar LittleBigPlanet natuurlijk al een echte multiplayer game was, is LittleBigPlanet 2 dat waarschijnlijk nog meer. Je kunt namelijk veel meer competitieve elementen in je levels implementeren. Denk hierbij aan races en shooters. Natuurlijk blijft het bouwen van levels met je vrienden ook nog een leuk gegeven. Het duurde even bij LittleBigPlanet voordat je met iemand anders online aan een level kon werken, maar dit zal bij LittleBigPlanet 2 vanaf het eerste moment kunnen. Vergeet dus zeker niet je vrienden met de kerst bij je te roepen voor een avondje LittleBigPlanet 2.
De fanatieke spelers van LittleBigPlanet zullen ongetwijfeld ook dit nieuwe deel aanschaffen. Om de trouwe fans niet in de steek te laten, heeft Media Molecule laten weten dat alle ontwikkelde levels zullen worden overgeplaatst naar deel twee. Al dat ploegen is dus niet voor niets geweest. Daarnaast zullen alle stickers, stoffen en voorwerpen uit deel één ook in deel twee te vinden zijn.
Conclusie
Het is duidelijk dat Media Molecule weet waar het mee bezig is. LittleBigPlanet 2 is een grensverleggende game wat betreft het fenomeen ‘user-created content’. De cutscenes, voice-acting, aan te passen HUD en Sackbot vormen samen een ijzersterke sequel die met de kerst ongetwijfeld onder vele kerstbomen te vinden zal zijn. Ik raad de kerstman dan ook aan om als het zover is een voorraad in te slaan.
0 reacties op "LittleBigPlanet 2"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier