‘Die goeie ouwe tijd’, waar onze opa’s en oma’s nog altijd over praten. Die tijd waarin je op een stukje kauwgom zes dagen kauwde, waarin kinderen nog beleefd waren tegen ouderen, waarin het praten over seks nog een taboe was (wat ben ik blij dat ik 50 jaar later geboren ben) en waarin de maffia de baas op straat was! Levensgevaarlijke bleekscheten van Sicilië die iedereen neerknalden wanneer er niet aan hen betaald werd. Die ‘goeie ouwe tijd’...
Van arme schooiers naar steenrijke gasten, zo vergaat het leven van de twee Siciliaanse broers Joe en Vito. De broers zijn vastbesloten om in het leven wat verandering te brengen en duiken de onderwereld in, zodat de broertjes in plaats van te voet, uiteindelijk met een bolide naar hun plaats van bestemming kunnen reizen.
De broertjes belanden in Empire Bay, een pseudoniem voor het New York, waarin ze in een periode van tien jaar (1945 tot 1955) de stoere mannetjes uithangen. Stoere mannetjes die in een periode van tien jaar volop in status vooruit gaan. Denk bijvoorbeeld aan een appartement die eerst maar karig ingedeeld is met meubels van de kringloopwinkel en vijf jaar later opeens ingedeeld is met luxe meubels van een meubelboulevard. Niet alleen je appartement zal naarmate de tijd veranderen, maar ook je wagens, kleding en natuurlijk de status van de twee zullen van echte ‘bosses’ zijn.
Bij deze waarschuw ik de GTA-liefhebbers en ook de Saints Row-lovers dat Mafia II niet een sandbox zal zijn met een onbeperkte vrijheid. Zijn sommige mensen al gestopt met lezen? Nee? Dan kunnen we gezellig verder gaan. Zoals je in GTA en Saints Row kan genieten van allemaal leuke minigames, zal daar in Mafia II totaal geen aandacht aan worden besteed. Het spel zal zich veel meer bemoeien met het verhaal van de twee broeders zelf. Hierdoor zal je dus een redelijk lineaire speelervaring krijgen, maar dit hoeft natuurlijk niet persé een nadeel te zijn. Per dag moet je (of je doet ze natuurlijk niet) bepaalde taken volbrengen, zodat je je dag kan afsluiten en je ook weer een stukje verder komt in de game. Als je de taken van een dag niet volbrengt, blijf je dus in een dag zitten en dan kan je natuurlijk lekker rondtoeren. Het blijft dus wel gewoon een sandbox game. Denk dus niet dat je geen submissies kan volbrengen en dat je de mogelijkheid niet hebt om winkels te bezoeken of dat je geen extra geld kan verdienen met het stelen van wagens. Dit kan gewoon allemaal wel.
Een mafia is geen echte mafia als hij af en toe niet eens wat vervelende kerels de grond inschiet. Het geschut uit de jaren 40-50 zit er ongeveer wel allemaal in. Van volautomatische wapens tot het dynamiet waarmee ze vroeger kluizen opbliezen. Om jezelf een beetje veilig te bewegen heeft Mafia II natuurlijk ook een coversysteem, zodat je vanuit een beschutte positie je vijand onder vuur kan nemen. Vito (de speler waarmee je speelt) zal behalve zijn ijzeren vriendjes, ook zijn vuisten gebruiken om iemand een flinke bloedneus te bezorgen. Rauwe straatgevechten, zoals het geven van kopstoten, een knietje, of je kiest voor een laf trucje; een trap in het kruis.
Omdat Mafia II zich niet focust op de vrijheid, maar meer op de missies van de verhaallijn, moeten deze missies natuurlijk wel goed uitgewerkt worden. Zo zullen missies van de verhaallijn geen vanzelfsprekende missies worden, maar zal je veel meer op je bordje geschoven krijgen. Zo zal een doel als het vermoorden van een persoon uiteindelijk veel meer tijd in beslag nemen dan dat je eerst dacht. Zo moet je bijvoorbeeld eerst maatregelen nemen zodat je niet snel in je nek gegrepen wordt, kan een moord flink uitlopen tot tien moorden en zullen tegenvallers je dromen flink gaan hinderen. Iets wat voor de meeste gamers natuurlijk alleen maar een ‘must’ is.
Verwachting
0 reacties op "Mafia II"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier